BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele z prowincji u progu reformy oświaty
Data: 1997
Badacz: Aleksander Nalaskowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania była sytuacja zawodowa i życiowa nauczycieli. Badaniem ankietowym objęto 330-osobową próbę losową mieszkańców wsi i małych miast. Wyniki badania ujawniły, że 70% ankietowanych 30-latków zmieniłoby najchętniej zawód. Jedynie co jedenasty badany był w kinie albo w teatrze w ciągu pięciu lat poprzedzających badanie. Aż 50% nie przeczytało ani jednej książki w ciągu roku poprzedzającego badanie, 30% nie czytało gazet, 88% nie zaglądało do czasopism fachowych. Większość ankietowanych nie znała znaczenia słów takich jak konkordat, proces legislacyjny, alternatywa. 30% nie umiało odpowiedzieć na pytanie, kim był Albert Einstein, a Feliks Dzierżyński był dla wielu nauczycieli sportowcem lub prezydentem Warszawy. Jedynie 1/3 badanych wiedziała, kim był William Szekspir, Steven Spielberg czy Melchior Wańkowicz. Wielu nie potrafiło wymienić większości polskich uniwersytetów. Co trzeci badany czytał jedynie podręczniki do własnego przedmiotu, połowa opanowała program nauczania z własnego przedmiotu, 75% zatrzymało się na poziomie wiedzy z początku lat osiemdziesiątych.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, kompetencje, literatura, kultura, środowisko społeczno-kulturowe, kompetencje językowe, wiedza
TESE descriptors: teaching profession, competence, literature, culture, socio-cultural environment, language skills, knowledge
Publikacje:
  • Nalaskowski, A. (1997). Nauczyciele z prowincji u progu reformy oświaty. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"