Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie słuchaczy wyższej szkoły wojskowej o nauczycielach. Próbowano określić, jakie cechy powinny składać się na pożądany model osobowości nauczyciela wojskowego, jakie postawy i zachowania nauczycieli nie są akceptowane przez studentów, za pomocą jakich czynników nauczyciel próbuje stać się autorytetem wśród studentów. Badaniem objęto zarówno słuchaczy, jak i nauczycieli Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Rakietowych i Artylerii w Toruniu. 49% słuchaczy szkoły wojskowej najbardziej ceni u swoich nauczycieli duży zasób wiedzy fachowej i ogólnej. Dla 33% studentów ważny jest sposób jej przekazywania w trakcie zajęć. 37% widziałoby idealnego wykładowcę jako osobę wyrozumiałą i wrażliwą, 16% jako sprawiedliwą i obiektywną, 14% jako sumienną i obowiązkową w swojej pracy. Poza wymienionymi cechami dla słuchaczy ważne są: poczucie humoru, zdecydowanie, konsekwencja, kultura osobista i uczciwość. Podchorążym najbardziej nie podoba się w postawie nauczyciela służbowość i surowość w trakcie zajęć (22% wskazań), brak zrozumienia słuchaczy (16%), zarozumiałość (15%), schematyczność i monotonia pracy (12%). 76% studentów uważa, że ważny jest w pracy nauczyciela jego wygląd zewnętrzny; nie ma on znaczenia dla 16% badanych. Słuchacze negatywnie oceniali sposób egzekwowania od nich wiedzy przez nauczycieli. Według studentów egzekwowanie wiadomości powinno odbywać się podczas egzaminu, a nie zajęć. Sami nauczyciele uważają, że najważniejsza jest w przypadku nauczyciela wojskowego wiedza ogólna i fachowa, na której opiera się jego autorytet wśród studentów (67,5% wskazań). Ponadto nauczyciel taki powinien umiejętnie przekazywać wiedzę (30%) i reprezentować wysoki poziom kultury osobistej (37,5%). Według 55% badanych nauczycieli o powodzeniu w procesie nauczania decyduje umiejętność nawiązania i utrzymania kontaktu ze słuchaczami. W opinii 70% w tej grupie badanych nauczyciel wojskowy powinien mieć doświadczenie służby dowódczej w jednostce liniowej, co umożliwiłoby mu pogłębienie wiedzy fachowej. Dla 80% badanych ważne jest, by nauczyciel posiadał specjalne uzdolnienia do pracy dydaktyczno-wychowawczej. |