BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie i wiedza studentów II roku AWF w Katowicach na temat dopingu
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Krzysztof Nowosielski-Sas
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie i wiedza studentów drugiego roku Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach na temat dopingu. Badaniem objęto 83 osoby. Oprócz pytań o opinię na temat dopingu i testu sprawdzającego wiedzę w tym zakresie zapytano studentów, czy sami kiedykolwiek stosowali środki dopingujące. W badaniu posłużono się kwestionariuszem ankiety. Według 70% respondentów sport zapewnia sławę i pieniądze; tylko 30% ankietowanych widzi w uprawianiu sportu możliwość samorealizacji. 66% studentów uważa stosowanie dopingu za oszustwo, natomiast aż 34% badanych uznaje doping za jeden ze środków, które umożliwiają osiągnięcie celu. 45% badanych zakłada, że sportowcy osiągający bardzo dobre rezultaty w uprawianej dziedzinie sportu stosują środki dopingujące. Jednocześnie nie przeszkadza im to w odbiorze widowiska. Aż 76% studentów uważa, że rozwój sportu wyczynowego w przyszłości będzie zależeć od postępu w farmakologii. 8% respondentów stwierdziło, że gdyby byli trenerami światowej sławy zawodnika, nie powstrzymywaliby się przed podaniem mu środków dopingujących. Po doping sięgnęłoby 12% ankietowanych, gdyby sami byli zawodnikami światowej sławy. 20% skorzystałoby ze środków dopingujących, ale tylko za namową trenera. 68% zadeklarowało, że nie przyjęłoby – bez względu na sytuację – żadnych środków dopingujących. 22% badanych potrafiło prawidłowo scharakteryzować steroidy anaboliczno-androgenne, 6% zaś – diuretyki. W przypadku pierwszego ze środków wielu badanych podawało definicje lakoniczne, świadczące o potocznej wiedzy. Pozostali albo przyznawali się do niewiedzy na temat tych dwu środków, albo podawali błędne odpowiedzi. 45% respondentów potrafiło wymienić środki farmakologiczne, zwiększające masę mięśniową; wśród błędnych odpowiedzi znalazły się: amfetamina, efedryna, kofeina. 65% ankietowanych wymieniło testosteron, 76% metanabol, 16,5% strombę, 7,5% omnadren. 70% badanych potrafiło podać negatywne konsekwencje przyjmowania środków dopingujących. W odpowiedzi na to pytanie połowa wymieniła bezpłodność, 15,5% łysienie, 19% marskość wątroby, 12% maskulinizację w przypadku kobiet, około 7% zmiany skórne. 8,4% respondentów podało przykład sportowca, który zmarł wskutek przyjmowania środków dopingujących. 11% ankietowanych przyznało się do przyjmowania dopingu; 2,5% zignorowało to pytanie.

Deskryptory TESE: zdrowie, postawa, profilaktyka, wychowanie fizyczne, wiedza
TESE descriptors: health, attitude, prevention, physical education, knowledge
Publikacje:
  • Nowosielski-Sas, K. (1995). Opinie i wiedza studentów II roku AWF w Katowicach na temat dopingu. Zeszyty Metodyczno-Naukowe, 7, 85-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"