Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie i potrzeby doradców metodycznych. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety. Do analizy zakwalifikowano 2210 ankiet. 77,2% badanych to kobiety. 72,3% badanej populacji to osoby w wieku powyżej 41 lat; 10,1% stanowili respondenci poniżej 35. roku życia. 29,3% ankietowanych w zawodzie pracowało od 26 do 30 lat. Ponadpiętnastoletni staż nauczycielski miało 78% badanych. 82,1% respondentów pracowało jako doradcy merytoryczni 10 lat albo krócej. 48,1% badanych miało staż w tym zawodzie nie dłuższy niż cztery lata. 10,8% doradców to nauczyciele nauczania początkowego, 9,4% – języka polskiego, 7,5% – matematyki, 6,1% – wychowania fizycznego, 4,8% – historii, 4,7% – biologii. 53,6% pracowało w szkołach podstawowych, 19,5% w liceach ogólnokształcących, 5% w szkołach zawodowych, 4,9% w liceach technicznych, a 11,2% w technikach. 36,1% ankietowanych prowadziło zajęcia dydaktyczne przez mniej niż sześć godzin tygodniowo. 96,1% doradców było zainteresowanych krótkimi warsztatami z określonego przedmiotu, 77,3% – krótkimi warsztatami międzyprzedmiotowymi, 94,7% – kilkudniowymi konferencjami przedmiotowymi, 80,6% – warsztatami o tematyce psychopedagogicznej, 92,3% – przeglądem materiałów edukacyjnych z danego przedmiotu. 92,6% badanych było zadowolonych z wykonywanego zawodu, w tym 46,4% bardzo. Niezadowolenie wyraziło około 4% badanych, a pozostali nie mieli zdania na temat satysfakcji z pracy. Kobiety częściej wyrażały zadowolenie z pracy niż mężczyźni. 23% doradców było bardzo zadowolonych ze współpracy z nauczycielami, a 66,7% raczej zadowolonych. Zdaniem 60% ankietowanych nauczyciele są w większości pozytywnie nastawieni od różnych form doskonalenia zawodowego. W opinii blisko 90% badanych głównym czynnikiem utrudniającym podejmowanie doskonalenia zawodowego były trudności finansowe. Zdaniem 66,1% respondentów nauczyciele chętnie korzystają z pomocy doradców metodycznych. |