BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Charakterystyka stylów poznawczych prawo- i leworęcznych studentów ASP
Data: [1994]
Badacz: Hanna Bednarek
Abstrakt:

Celem badania było określenie związków między analitycznym vs globalnym stylem a wyobrażeniowym vs pojęciowym stylem w aspekcie funkcjonalnej dominacji stronnej kobiet i mężczyzn uzdolnionych plastycznie. Przyjęto dwie hipotezy badawcze: istnieje związek pomiędzy dominacją stronną a preferowanym stylem; płeć wpływa na preferowany styl. Badaniem objęto 82 studentów akademii sztuk pięknych, w tym 42 osoby praworęczne i 40 osób leworęcznych. Wśród mężczyzn było 17 praworęcznych i tyle samo leworęcznych, wśród kobiet zaś – 23 leworęczne i 25 praworęcznych. Badanie składało się z dwóch etapów: selekcja osób o prawo- i lewostronnej funkcjonalnej dominacji ciała, z wykorzystaniem kwestionariusza lateralizacji M. Annett i autorskiej skali lateralizacji, badanie preferencji w zakresie wyobrażeniowego vs pojęciowego stylu poznawczego, z wykorzystaniem VVIQ (Vividness of Visual Imagery Questionaire) Marksa. Wyniki badania potwierdziły obie hipotezy: osoby uzdolnione plastycznie mają różne preferencje dotyczące badanych stylów percepcyjnych oraz poznawczych w zależności od funkcjonalnej dominacji stronnej płci. Stwierdzono, że w grupie osób leworęcznych globalny styl percepcyjny wysoko korelował z wyobrażeniowym stylem poznawczym; nie zaobserwowano podobnej zależności w grupie studentów praworęcznych. Tylko w przypadku mężczyzn wystąpiły istotne związki globalnego stylu percepcyjnego ze stylami poznawczymi: wyobrażeniowym i pojęciowym. Nie stwierdzono takiej zależności wśród kobiet uzdolnionych plastycznie. Na podstawie uzyskanych wyników można przypuszczać, że obie półkule mózgowe są aktywne w opracowywaniu informacji pojęciowej. Większy udział jednej z nich jest wynikiem rodzaju wykonywanego zadania, instrukcji i strategii stosowanej przez badanych.

Deskryptory TESE: uzdolniony uczeń, student, rozwój poznawczy, inteligencja, edukacja artystyczna, edukacja plastyczna
TESE descriptors: gifted pupil, student, cognitive development, intelligence, art education, drawing
Publikacje:
  • Bednarek, H. (2000). Charakterystyka stylów poznawczych prawo- i leworęcznych studentów ASP. Studia Psychologiczne, 1, 137-147.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"