BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dynamika uczestnictwa w kulturze (w ramach wypoczynku) osób kształcących się zaocznie na drugim stopniu nauczania początkowego
Data: [1994] – [1995]
Badacz: Anna Zawadzka
Abstrakt:

Przedmiotem badania była dynamika uczestnictwa w kulturze (w ramach wypoczynku) osób kształcących się zaocznie na drugim stopniu nauczania początkowego. Próbowano określić wpływ studiów pedagogicznych na uczestnictwo studentów w kulturze oraz inne czynniki warunkujące zakres i sposób uczestnictwa młodych ludzi w życiu kulturalnym. Do pomiaru zastosowano ankietę audytoryjną. Analizą objęto łącznie 195 ankiet – 94 studentek pierwszego roku i 101 studentek trzeciego roku studiów w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Prawie połowa studentek to osoby samotne, 12-18% – bezdzietne mężatki, 43-40% – mężatki z potomstwem. Podstawowe zajęcia dydaktyczne w szkole zajmowały badanym tygodniowo około 20-21 godzin. Od dwóch do trzech godzin tygodniowo respondentki poświęcały na zebrania z rodzicami, wycieczki albo rady pedagogiczne – w ramach pracy zawodowej. W obowiązkach domowych pomagali badanym rodzice, mąż albo teściowie; większą pomoc otrzymywały od nich studentki pierwszego roku. Respondentki poświęcały tygodniowo od 30 min do 15 godz. na przygotowanie się do bieżących zajęć na uczelni. Studentki trzeciego roku poświęcały średnio dwa razy mniej czasu na przygotowanie się niż studentki w początkowej fazie studiów. Łącznie z dojazdem na uczelnię na naukę i dojazdy poświęcano w dniach zjazdów 17 godz. Ankietowane przeznaczały na sen średnio 8 godz. Studentkom pierwszego roku udawało się w tygodniu znaleźć od trzech do pięciu godz. na wypoczynek, studentkom z potomstwem zaś – od 2,5 do trzech godz. W wolnym czasie, w ramach zajęć powiązanych z kulturą, studentki czytywały prasę kobiecą: 30% osób z pierwszego roku studiów i 60% z drugiego. Po prasę codzienną sięgało 20% ankietowanych, a po pisma społeczno-kulturalne – 10%. Lekturę pism naukowych i metodycznych badane łączyły z obowiązkami zawodowymi. Przez trzy miesiące roku szkolnego połowa studentek pierwszego roku przeczytała od jednej książki do czterech, kilka osób – ponad 10. Niektóre badane w wolnym czasie w ogóle nie sięgały po książkę. W grupie matek studiujących na trzecim roku 13-23% nie czytywało w ogóle. Najczęściej respondentki sięgały do książek napisanych po drugiej wojnie światowej. Studentki nie czytały raczej książek popularnonaukowych, co świadczy o małym wpływie studiów na dobór lektur czytanych w wolnym czasie. Dużą popularnością cieszyły się wśród studentek indywidualne zajęcia amatorskie, np. malowanie, fotografowanie, gra na instrumencie, robótki ręczne. 50-55% studentek pierwszego roku i 60-70% trzeciego chadzało w wolnym czasie na spacery; większy odsetek w grupie studentek trzeciego roku może wiązać się z koniecznością spacerów z dziećmi. Samotne studentki wybierały taniec towarzyski. Matki i studentki trzeciego roku, trochę częściej niż ich młodsze i samotne koleżanki, zajmowały się w wolnym czasie działalnością społeczną, np. pomagały dzieciom w nauce albo kierowały organizacją młodzieżową. Studentki pierwszego roku przeznaczały w tygodniu na oglądanie telewizji od pięciu do 10 godz., studentki trzeciego roku zaś – około ośmiu godz. Ponad połowa respondentek oglądała telewizję codziennie, w większości badane deklarowały świadomą selekcję oglądanych programów telewizyjnych.

Deskryptory TESE: czytanie, literatura, zajęcia rekreacyjne, zajęcia twórcze, zajęcia kulturalne, pedagogika czasu wolnego, wypoczynek, uczenie się
TESE descriptors: reading, literature, leisure activities, creative activities, cultural activities, leisure education, leisure, learning
Publikacje:
  • Zawadzka, A. (1995). Dynamika uczestnictwa w kulturze (w ramach wypoczynku) osób kształcących się zaocznie na drugim stopniu nauczania początkowego. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 108, 83-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"