BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dynamika zjawiska przemocy w środowisku szkolnym w opinii dzieci i młodzieży
Data: [2008]
Badacz: Maciej Soliński
Abstrakt:

Celem badania było przedstawienie zakresu i dynamiki zjawiska przemocy w środowisku szkolnym w opinii uczniów i nauczycieli. Badaniem ankietowym objęto 120 uczniów klas szóstych szkoły podstawowej oraz 140 studentów pierwszego roku w PWSZ, którzy niedawno ukończyli szkołę średnią (ogólnokształcącą i zawodową). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że ponad połowa uczniów szkoły podstawowej uznała przemoc za problem w szkole (56,7%). Przemocy fizycznej doświadczyło 36,7% uczniów, przemocy psychicznej – 30%. Ponad połowa studentów zadeklarowała, że również doświadczyła przemocy psychicznej w szkole średniej, jedna czwarta zaś – przemocy fizycznej. Przemoc najczęściej utożsamiano z przemocą fizyczną w postaci bicia innych osób, następnie ze znęcaniem się nad innymi i wymuszaniem pieniędzy. Najczęściej zetknięto się osobiście z bójkami, popychaniem , kopaniem i biciem. Do najczęściej wskazywanych form przemocy psychicznej należały zaś wyzwiska, wyśmiewanie, obraźliwe określenia, izolowanie i lekceważenie. Łącznie aż 91% badanych spotkało się ze stosowaniem wobec ucznia przemocy psychicznej. 48,3% badanych stwierdziło, że przyczyną wzrostu agresywnych zachowań młodzieży był brak zainteresowania rodziców wychowaniem dzieci. Kolejnymi pod względem częstości wskazań odpowiedziami były zbyt wielka pobłażliwość w stosunku do dzieci, wzrost agresji w społeczeństwie i środkach masowego przekazu, zbyt surowe wychowanie dzieci przez rodziców, niewłaściwe traktowanie dzieci przez nauczycieli. Tych ostatnich złości zdaniem uczniów przede wszystkim lekceważący stosunek do nich i ich przedmiotu, następnie opuszczanie lekcji, strój i wygląd uczniów odbiegający od schematu, trudności w nauce u uczniów, status majątkowy ucznia, wiedza, inteligencja i ambicje ucznia.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, młodzież, szkoła podstawowa, szkoła średnia, student
TESE descriptors: violence, bullying, youth, primary school, secondary school, student
Publikacje:
  • Soliński, M. (2008). Dynamika zjawiska przemocy w środowisku szkolnym w opinii dzieci i młodzieży. Kwartalnik Edukacyjny, 2(53), 16-25.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"