BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kultura audiowizualna wychowanków domu dziecka
Data: 1992
Badacz: Mirosława Wawrzak-Chodaczek
Abstrakt:

Przedmiotem badania była kultura audiowizualna wychowanków domu dziecka. Badaniem objęto 130 wychowanków i 18 wychowawców pracujących we Wrocławiu oraz w województwach wrocławskim i zielonogórskim. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego; wykorzystano takie narzędzia jak: kwestionariusze wywiadu i ankiety. Próbowano określić, jaką ilość czasu młodzież przeznacza na: oglądanie telewizji, filmów wideo, słuchanie audycji radiowych i czytanie książek. W wolnym czasie młodzież najczęściej wybierała gry i zabawy sportowe, oglądanie telewizji i filmów wideo, a także czytanie, słuchanie radia i spotkania z rówieśnikami. Mniejszą popularnością cieszyły się takie aktywności jak: chodzenie do kina, kolekcjonerstwo, spacery i in. Małe zróżnicowanie zajęć świadczy o mało rozbudowanych zainteresowaniach i potrzebie atrakcyjnego spędzania czasu wolnego wśród wychowanków domu dziecka. Chłopcy oglądają telewizję o prawie 40 min dłużej niż dziewczęta. We wszystkich placówkach znajdowały się odtwarzacze wideo, troje wychowanków miało własny sprzęt. 12,5% wychowanków oglądało telewizję przez pół godziny dziennie, 40% przez dwie godziny, 26,6% około czterech godzin. 7% wychowanków, zwłaszcza najmłodszych, oglądało programy telewizyjne od czasu do czasu. Pochodzili oni z placówki, w której organizowane są wyjścia do teatru, filharmonii itp. W większości wychowankowie oglądali programy przeznaczone dla młodych widzów, jednak zdarzało się, że niektórzy badani posiadali u siebie także kasety wideo z filmami erotycznymi, horrorami i filmami karate. W niektórych placówkach zdarzało się, że wychowawcy pozwalali dzieciom oglądać filmy nadawane późnym wieczorem. 75,3% badanych rozmawiało z rówieśnikami na temat oglądanych programów telewizyjnych. Wychowawcy rzadko włączali się do tego typu dyskusji; nie dostrzegali niestety możliwości wykorzystania filmów i programów telewizyjnych w działalności wychowawczej. W większości placówek wychowawcy nie kształtowali w wychowankach postawy krytycznej wobec oglądanych treści. Respondenci deklarowali, że do kina chodzą raz w miesiącu albo rzadziej. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące wnioski: wychowankowie domów dziecka chętnie korzystają z urządzeń na terenie placówki; respondenci słuchają audycji radiowych głównie w celach rozrywkowych, w mniejszym stopniu, by rozwijać zainteresowania muzyczne; radio często towarzyszy wykonywanym zajęciom; wychowawcy powinni rozważyć możliwość wykorzystania urządzeń audiowizualnych w działalności wychowawczej, co pozwoliłoby na kształtowanie postaw krytycznych w młodych odbiorcach; umiejętnie wykorzystane treści telewizyjne mogą rozbudzić zainteresowania, poszerzyć wiedzę społeczno-moralną i zainspirować do różnorodnych i pożytecznych działań.

Deskryptory TESE: sprzęt audiowizualny, program audiowizualny, środki dydaktyczne, pedagogika czasu wolnego, wypoczynek, zajęcia pozaszkolne, sierota, dzieci w placówkach opiekuńczych, dziecko zagrożone, środki masowego przekazu
TESE descriptors: audiovisual equipment, audiovisual programme, teaching resourses, leisure education, leisure, out-of-school-hours provision, orphan, children in public care, child at risk, mass media
Publikacje:
  • Wawrzak-Chodaczek, M. (1995). Kultura audiowizualna wychowanków domu dziecka. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 108, 95-104.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"