BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wychowawcy domów dziecka o miejscu rodzin zaprzyjaźnionych w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Data: [1994]
Badacz: Aleksander Król
Abstrakt:

W ramach badania poświęconego rodzinom zaprzyjaźnionym w pracy opiekuńczo-wychowawczej próbowano określić: jakiej grupie wychowanków domów dziecka potrzebna jest pomoc rodzin zaprzyjaźnionych, jaki jest rzeczywisty obraz kontaktów wychowanków z rodzinami zaprzyjaźnionymi, jakie zdanie na temat kontaktów z rodzinami zaprzyjaźnionymi mają wychowawcy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Badaniem objęto 80 wychowanków (w wieku od 10 do 18 lat) i 30 wychowawców z trzech domów dziecka w województwie wrocławskim. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety (wychowankowie) i wywiadu (wychowawcy). W jednym z domów dziecka 88% wychowanków miało stały kontakt z rodzinami zaprzyjaźnionymi, w kolejnym – 56%, w trzecim – jedynie 20%. Wychowawcy z tej ostatniej placówki mieli chłodny stosunek do relacji wychowanków z rodzinami zaprzyjaźnionymi. Opinie takie wynikały przede wszystkim z negatywnych doświadczeń z osobami, które – przez nieznajomość potrzeb dzieci przebywających w domach dziecka – po początkowym zaangażowaniu albo zrywały kontakt, albo poprzestawały na sporadycznych wizytach. Niektórzy wychowawcy pesymistycznie pojmowali skuteczność oddziaływania relacji z rodzinami zaprzyjaźnionymi na wychowanków. Według niektórych kontakty takie powodują w wychowankach większe roszczenia materialne. Wychowawcy z pozostałych dwóch domów dziecka dostrzegali konieczność relacji wychowanków z rodzinami zaprzyjaźnionymi w procesie wychowawczym. Wychowawcy zwracali dużą uwagę na konieczność poznania środowiska, z którego wywodzą się rodziny zaprzyjaźnione, a także motywów, dla których chcą nawiązać kontakt z dziećmi z placówek opiekuńczo-wychowawczych. Zdarza się, że powodem zgłoszenia jest niespełniona potrzeba macierzyńska, co powoduje, że rodzice nie liczą się z indywidualnymi właściwościami dzieci, bo tworzą wyidealizowany obraz wymarzonego dziecka. To wychowawca powinien dokonywać za każdym razem wyboru rodziny, bo to on zna najlepiej wychowanków.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, sierota, dzieci w placówkach opiekuńczych, dziecko zagrożone
TESE descriptors: family, parents, child rearing, parent-child relation, adult-child relation, orphan, children in public care, child at risk
Publikacje:
  • Król, A. (1995). Wychowawcy domów dziecka o miejscu rodzin zaprzyjaźnionych w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 105, 149-153.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"