Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu telewizji na przysposobienie do życia w rodzinie wśród wychowanków domu dziecka. Badaniem objęto 72 wychowanków, w tym 44 dziewczęta i 28 chłopców. 25 osób uczęszczało do szkoły podstawowej, 47 – do szkoły ponadpodstawowej. Posłużono się techniką ankietową. Badana młodzież miała pozytywny stosunek do oglądania telewizji i najczęściej właśnie tę formę rekreacji wybierała w czasie wolnym, mimo że w placówkach organizowano inne zajęcia, np. sportowe. Tylko cztery osoby wskazały, że w wolnym czasie lubią gry zespołowe, jedynie trzy wybierają zajęcia w kole zainteresowań. 33,3% wychowanków w wolnym czasie czyta książki, 25% prasę, 19,4% chadza zaś do kina. 56,9% respondentów w dni powszednie ogląda telewizję przez blisko dwie godziny, 43% przez trzy godziny. Ilość czasu przeznaczanego na telewizję wzrasta w sobotę i niedzielę, także święta, do czterech i więcej godzin. 62,5% badanych zadeklarowało, że nie mają ograniczonego dostępu do telewizora. W przypadku 37,5% ankietowanych wychowawcy placówek preferują, by wychowankowie oglądali telewizję w godzinach popołudniowo-wieczornych. 12,5% badanych chciałoby oglądać telewizję indywidualnie, a nie zbiorowo, jak ma to miejsce w domach dziecka. Osiem dziewcząt podczas oglądania telewizji wykonywało robótki ręczne. Tylko 23,6% ogląda programy telewizyjne polecane przez wychowawców. W większości respondenci kierują się własnym gustem albo – w przypadku połowy badanych – opinią rówieśników. 50% najchętniej wybiera filmy fabularne, 19,4% programy muzyczno-rozrywkowe, 18% programy informacyjne. 58,3% ankietowanych systematycznie oglądało programy dla dzieci i młodzieży, ale tylko dla sześciu osób programy te stanowiły ulubioną pozycję telewizyjną. 79,1% badanych interesuje się rozwiązywaniem problemów rodzinnych i postawami rodziców wobec dzieci, prezentowanymi w oglądanych programach telewizyjnych. 65,2% respondentów najbardziej lubi takie filmy, w których bohaterem jest pełna rodzina, 58,3% – ich rówieśnik. Rodzina niepełna z matką wzbudza zainteresowanie 29,1% młodzieży, z ojcem – tylko 6,9%. |