BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Teksty autentyczne jako źródło interkulturowej kompetencji komunikacyjnej
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Sylwia Adamczak-Krysztofowicz
Abstrakt:

Przedmiotem badań była ewaluacja metod pracy jednego z najważniejszych źródeł interkulturowej kompetencji komunikacyjnej, jakim są teksty autentyczne. Badania przeprowadzono wśród studentów i wykładowców na studiach germanistycznych i w nauczycielskich kolegiach językowych. Wybrane szczegółowe pytania badawcze brzmią: jak często i w jakim celu pracuje się z tekstami autentycznymi w dydaktyce j. niemieckiego, realizowanej w kształceniu przyszłych polskich nauczycieli i tłumaczy j. niemieckiego; jakie warunki powinny spełniać teksty autentyczne, które mają umożliwić sukcesywne rozwijanie interkulturowej kompetencji komunikacyjnej. W badaniach posłużono się ankietami dla nauczycieli studiów akademickich w kilkunastu polskich miastach (pozyskano 105 ankiet ze studiów germanistycznych, z kierunku: lingwistyka stosowana oraz z kolegiów nauczycielskich) i ankietami dla studentów wyżej wymienionych kierunków (łącznie: 247 ankiet). Dodatkowo do analizy wykorzystano dane z 25 wywiadów (zorientowanych problemowo) ze studentami z poznańskich uczelni. Do analizy wyników wykorzystano pakiet SPSS. Wyniki badań pokazały m.in.: znaczenie tekstów autentycznych w opinii badanych osób (poszerzenie słownictwa – 79,2%; poszerzenie wiedzy ogólnej – 53,5%; poszerzenie horyzontów – 42,6%), częstotliwość stosowania tekstów autentycznych (najczęściej stosowane są artykuły prasowe; nauczyciele – 85,7%, studenci – 80,6%).

Deskryptory TESE: niemiecki, kompetencje, student, komunikacja werbalna, ankieta, kompetencje językowe, lingwistyka
TESE descriptors: German, competence, student, verbal communication, questionnaire, language skills, linguistics
Publikacje:
  • Adamczak-Krysztofowicz, S. (2004). Teksty autentyczne jako źródło interkulturowej kompetencji komunikacyjnej. Neofilolog, 25, 36-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"