BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Telewizyjny styl życia” w opinii dzieci i rodziców
Instytucja:
Data: wrzesień 1997 – październik 1997
Badacz: Małgorzata Sitarczyk
Abstrakt:

Przedmiotem badania był tzw. telewizyjny styl życia w opinii pięciolatków, sześciolatków i ich rodziców. Do przejawów telewizyjnego stylu życia zaliczono następujące zachowania: oglądanie telewizji przez członków rodziny przez ponad trzy godziny dziennie, włączanie telewizora bez względu na to, co robią w domu członkowie rodziny, rodzice nie kontrolują treści programów oglądanych w telewizji przez dzieci, przedszkolaki oglądają telewizję po godzinie 20, rozmowy rodziców z dziećmi na temat przeżyć związanych z oglądanymi programami, upominanie dzieci, gdy przeszkadzają rodzicom w oglądaniu telewizji, nieograniczony dostęp dzieci do magnetowidu i kaset wideo. W badaniu uczestniczyło 30 sześciolatków, w tym 15 dziewczynek i 15 chłopców, oraz 26 matek i 4 ojców; 30 dzieci w wieku 5 lat (15 chłopców i 15 dziewczynek) z pełnych rodzin mieszkających w małym mieście. Ankiety natomiast przekazano matkom badanych przedszkolaków. 22 z nich miały wykształcenie średnie, 6 – wyższe, 2 – zasadnicze zawodowe. We wszystkich domach znajdował się telewizor, w czterech – nawet dwa. 24 rodziny posiadały magnetowidy. Z dziećmi przeprowadzono wywiady o charakterze indywidualnym i standaryzowanym. Rodziców z kolei poproszono o wypełnienie kwestionariusza ankiety. Ani jedno dziecko nie było jedynakiem. 11 matek i 10 ojców legitymowało się wykształceniem średnim. Okazało się, że dzieci sześcioletnie wolą oglądać w telewizji filmy akcji i kreskówki niż specjalistyczne programy dziecięce. Zdaniem rodziców ich dzieci oglądają takie programy jak: Batman (12 wskazań), Smerfy (osiem wyborów), Mac Gyver (siedem), 5-10-15 (sześć), Spiderman (sześć), Muminki (pięć), Dzwonnik z Notre Dame (pięć), Drużyna A (pięć), Superman (pięć), Zwierzęta świata (cztery). 11 rodziców uważało, że ich dzieci tylko czasami oglądają programy telewizyjne po godzinie 20. W opinii siedmiu osób sześciolatki nie oglądają w ogóle programów telewizyjnych po 20. 24 dzieci – w opinii rodziców – ogląda telewizję zawsze z rodzeństwem. Sześciolatki miały podobne zdanie na ten temat. 14 rodziców rozmawiało z dziećmi o oglądanych programach. Wśród pięciolatków 10 chłopców, dziewięć dziewczynek i dziewięć matek lubiło oglądać seriale telewizyjne. Teleturnieje oglądało czterech chłopców, cztery dziewczynki i pięć matek. Wśród pięciolatków najpopularniejsze były seriale: Drużyna A, Herkules; także programy dla dzieci: Tik Tak, Ciuchcia, Domowe Przedszkole. Dziewczynki chętnie oglądają serial Dr Quinn i kreskówki Gumisie, Tom i Jerry, Muminki. Ponad połowa ankietowanych matek potrafiła poprawnie wymienić tytuły bajek i programów dla dzieci. Ulubionymi bohaterami chłopców byli: Batman, Superpies, Mac Gyver. Dziewczynki z kolei wolały bohaterów życzliwych, wrażliwych, skromnych, opiekuńczych, np. Dr Quinn. Czterech chłopców potrafiło opowiedzieć treść serialu kryminalnego Gliniarz i prokurator. Zarówno matki, jak i same dzieci twierdziły, że oglądają telewizję najczęściej w towarzystwie rodzeństwa. Zdaniem matek ich dzieci oglądały telewizję do dwóch godzin w ciągu dnia (21 odpowiedzi).

Deskryptory TESE: kino, środki masowego przekazu, relacja rodzice – dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: cinema, mass media, parent-child relation, child development, cognitive development, childcare
Publikacje:
  • Sitarczyk, M. (1998). „Telewizyjny styl życia” w opinii dzieci i rodziców. Wychowanie w Przedszkolu, 8, 579-587.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"