BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tematyka Holocaustu w najnowszych gimnazjalnych podręcznikach do nauczania WOS
Data: [2010]
Badacz: Robert Szuchta
Abstrakt:

Celem badania była analiza tematyki Holocaustu w najnowszych podręcznikach do nauczania WOS-u w gimnazjum. Badaniem objęto publikacje wydane przez: Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej (KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 1. Pod red. A. Pacewicz i T. Merty. Warszawa 2009); Nową Erę (Janicka I., Kucia A., Maćkowski T.: Dziś i jutro. Wiedza o społeczeństwie – podręcznik wraz z ćwiczeniami dla klas I-III gimnazjum. Część 1. Warszawa 2009); Wydawnictwo Edukacyjne OPERON (Dobrzycka E., Makara K.: Wiedza o społeczeństwie. Część 1. Podręcznik dla gimnazjum. Warszawa 2009); Wydawnictwo Szkolne PWN (Wesołowska-Starnawska M., Pilipiuk A., Starnawski W.: Bliżej świata. Wiedza o społeczeństwie. Podręcznik dla gimnazjum. Warszawa 2009); Wydawnictwo Szkolne PWN, Wydawnictwo Edukacyjne „Żak” (Kuczałek I., Urban M.: Wiedza o społeczeństwie. Podręcznik dla gimnazjum. Część 1. Warszawa 2009). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że w tylko jednym podręczniku zamieszczono osobny rozdział związany z tematyką Holocaustu (KOSS). Jednocześnie zwrócono uwagę, że definicja w nim zawarta nie była wyczerpująca i trafna – wskazano przede wszystkim brak zakresu chronologicznego oraz geograficznego Holocaustu; w publikacji nie pojawiła się również informacja, kto był sprawcą oraz czego symbolem było definiowane pojęcie. Sformułowano zasadnicze trzy uwagi krytyczne do analizowanych publikacji: autorzy niemal całkowicie pominęli zagadnienia dotyczące Holocaustu; dodatkowo zwrócono uwagę, że kontekst zawartej informacji był pozbawiony treści historycznych (najczęstszym odniesieniem narracji były antysemityzm, szowinizm oraz rasizm); wiadomości związane z Holocaustem zawierały liczne błędy i nieścisłości historyczne; sposób prowadzenia narracji o Holokauście bywał nieprecyzyjny oraz nieadekwatny do opisywanych zdarzeń.

Deskryptory TESE: podręcznik, historia, gimnazjum, cele kształcenia, program nauczania, wychowanie obywatelskie, wychowanie społeczne
TESE descriptors: textbook, history, lower secondary, aims of education, curriculum, civics, community studies
Publikacje:
  • Szuchta, R. (2010). Tematyka Holocaustu w najnowszych gimnazjalnych podręcznikach do nauczania WOS (stan na kwiecień 2010 r.). Cz. 2. Wiadomości Historyczne, 5, 32-41.
  • Szuchta, R. (2010). Tematyka Holocaustu w najnowszych gimnazjalnych podręcznikach do nauczania WOS (stan na kwiecień 2010 r.). Wiadomości Historyczne, 4, 34-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"