BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane problemy alfabetyzacji dzieci w dobie rewolucji informacyjnej
Data: [1999]
Badacz: Gabriela Kopica
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii nauczycielek w przedszkolach na temat opanowania przez dzieci umiejętności czytania. W badaniu wzięło udział 112 nauczycielek. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami jedynie 52,2% respondentek było w pełni przekonanych, że dzieci w wieku przedszkolnym są w stanie nauczyć się czytać. Blisko 30% jednak sądziło, że umiejętność czytania mogą opanować tylko dzieci uzdolnione, bez mikrouszkodzeń i deficytów rozwojowych, uczące się pod opieką nauczycieli z bardzo dobrymi kwalifikacjami i w bardzo dobrze wyposażonym przedszkolu, a także pochodzące z rodzin o wysokim statusie socjokulturowym. Część badanych wyraziła opinię, że przedszkole nie powinno obciążać dzieci pracą umysłową, w tym wymagać od wychowanków opanowania umiejętności czytania.
 

Deskryptory TESE: trudności w czytaniu, czytanie, kompetencje językowe, uzdolniony uczeń, edukacja przedszkolna, placówka przedszkolna
TESE descriptors: reading difficulty, reading, language skills, gifted pupil, pre-primary education, pre-primary institution
Publikacje:
  • Kopica, G. (2000). Wybrane problemy alfabetyzacji dzieci w dobie rewolucji informacyjnej. Kultura i Edukacja, 1-2, 105-117.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"