BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane problemy progu edukacyjnego między nauczaniem początkowym a systematycznym
Data: [1996]
Badacz: Zofia Wolańska
Abstrakt:

Celem badania było rozpoznanie problemów progu edukacyjnego między trzecią a czwartą klasą szkoły podstawowej. Badaniem objęto 108 uczniów i 50 nauczycieli. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz takie techniki, jak wywiad, obserwacja, rozmowa, analiza dokumentów szkolnych oraz ankieta. Wyniki badania ujawniły, że 66,7% nauczycieli uznawało swoją komunikację uczuciową z uczniami za poprawną. Większość twierdziła, że okazuje sympatię wszystkim uczniom jednakowo, jednocześnie jednak przyznała się do faworyzowania uczniów zdyscyplinowanych, dobrze się uczących i chętnych do pracy. Nauczyciele klas trzecich twierdzili, że uczniowie nadal ich odwiedzali po przejściu się do klasy czwartej i że lubili na ogół swoich nowych nauczycieli. Kontakty uczniów z nowymi nauczycielami ograniczały się do spotkań na lekcjach. Zgodnie z opiniami uczniów nauczyciele stosowali częściej kary (uwagi, złe oceny, stawianie w kącie, ciąganie za ucho, rozmowa z dyrektorem itp.) niż nagrody (dobre oceny i pochwały). Najtrudniejszym okresem dla uczniów przechodzących do klasy czwartej były miesiące: wrzesień i październik – brak orientacji i krótkie przerwy sprawiały, że często spóźniali się na lekcje, nie mieli czasu pójść do łazienki itp. Nauczyciele klas czwartych trudną sytuację swoich uczniów łączyli głównie z brakami dydaktycznymi, wyniesionymi z klasy trzeciej, które dotyczyły przede wszystkim czytania ze zrozumieniem, tempa czytania, trudności z konstruowaniem wypowiedzi na dany temat, ortografii i gramatyki, rachunku pamięciowego, znajomości czterech podstawowych działań arytmetycznych, znajomości tabliczki mnożenia, umiejętności rozwiązywania zadań testowych. 18% nauczycieli uważało, że próg edukacyjny między klasą trzecią a czwartą istnieje. 6% uznało, że istnieje on tylko w niektórych przypadkach, 1% – że nie istnieje, 5% nie miało na ten temat zdania. 89% dzieci twierdziło, że nowe przedmioty są trudne. Większość nauczycieli (76%) deklarowała jednak, że udziela uczniom pomocy i wsparcia w nauce. Mimo to część ocen ulega w klasie czwartej pogorszeniu w porównaniu z kIasą trzecią (37,5% z języka polskiego i matematyki). Mniej niż połowa badanych czuła się bezpiecznie wśród starszych kolegów, gdy w pobliżu jest nauczyciel dyżurujący. Aż 92% dzieci stwierdziło, że zmieniłoby w zachowaniu starszych uczniów ich stosunek do młodszych.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, nauczyciel przedmiotu, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: primary school, basic education, generalist teacher, specialist teacher, teacher-student relation
Publikacje:
  • Wolańska, Z. (1997). Wybrane problemy progu edukacyjnego między nauczaniem początkowym a systematycznym. Test, 1, 86-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"