BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania wrażliwości edukacyjnej uczniów klasy pierwszej szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: 1991 – 1996
Badacz: Joanna Głodkowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były uwarunkowania wrażliwości edukacyjnej uczniów klasy pierwszej szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Badaniami objęto łącznie 150 uczniów z Warszawy i województwa warszawskiego. Do pomiaru wykorzystano Arkusz poznania ucznia szkoły specjalnej – ocena wrażliwości edukacyjnej dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (Głodkowska, 1994). 84% badanych uczniów w okresie poniemowlęcym było wychowywanych w rodzinie, 16% zaś – w żłobkach. Badanie wykazało, że nie ma związku pomiędzy formą opieki nad dzieckiem w okresie poniemowlęcym a poziomem jego wrażliwości edukacyjnej. Wykazano natomiast, że forma opieki i wychowania dziecka przed jego pójściem do szkoły specjalnej miała istotne znaczenie dla gotowości i zaangażowania ucznia w czynności szkolne, sprawności w komunikacji słownej z otoczeniem, zasobu dotychczasowych doświadczeń i intuicji matematycznych, a także dla ogólnej wrażliwości edukacyjnej. 18% badanych uczniów klasy pierwszej funkcjonowało na poziomie cztero- albo pięcioletniego dziecka, 22% zaś – na poziomie pięcio- albo sześciolatka. 60% badanych było w normie intelektualnej właściwej dla dzieci sześcio- i siedmioletnich. Iloraz inteligencji miał wpływ na wrażliwość edukacyjną upośledzonych uczniów w zakresie: dotychczasowych doświadczeń, intuicji matematycznych, sprawności komunikacji słownej, zdolności pamięciowych, procesów integracji wzrokowo-ruchowej. Natomiast wiek badanych pozostawał w związku z ich sprawnością komunikacji słownej, zasobem dotychczasowych doświadczeń oraz intuicji matematycznych, zdolnością rozumowania operacyjnego. W przypadku 41% badanych nie udało się określić przyczyn upośledzenia. 26% badanych stanowiły dzieci zaniedbane środowiskowo. U 10% uczniów upośledzenie było wynikiem urazów mechanicznych i psychicznych, u 12% chorób przebytych w okresie wczesnego dzieciństwa. Nie zaobserwowano podstaw statystycznych, potwierdzających wpływ rozwoju fizycznego dzieci upośledzonych na ich wrażliwość edukacyjną. 32% dzieci chorowało na przewlekłe choroby jamy nosowo-gardłowej i uszu, 4% miało zaburzenia słuchu, 41% – zaburzenia mowy, u 27% dzieci występowały wady wzroku, u 8% choroby krążenia, u 5% układu moczowego, a u 6% schorzenia układu ruchu i statyki ciała. Badania ujawniły istotny związek między stanem zdrowia uczniów upośledzonych umysłowo z ich ogólną wrażliwością edukacyjną i sprawnością komunikacji słownej. Stan higieny, zdrowia ani wady fizyczne nie wykazały istotnego statystycznie wpływu na wrażliwość edukacyjną lekko upośledzonych uczniów.

Deskryptory TESE: edukacja, upośledzenie, trudności w nauce, specjalne potrzeby edukacyjne, kształcenie specjalne
TESE descriptors: education, disability, learning difficulty, special educational needs, special needs education
Publikacje:
  • Głodkowska, J. (2000). Uwarunkowania wrażliwości edukacyjnej uczniów klasy pierwszej szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Psychologia Wychowawcza, 1, 43-56.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"