BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania wyboru kierunku studiów jako wstęp do badania losów absolwentów – na przykładzie badania studentów pierwszego roku Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Michał Kwiatkowski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie uwarunkowań wyboru studiów w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie (APS). Wykorzystano w nim autorskie narzędzie Ankieta dla studentów I roku. Badaniem objęto 721 studentów pierwszego roku APS, w tym 681 kobiet i 26 mężczyzn (14 osób nie podało swojej płci). 75% próby stanowili studenci Wydziału Nauk Pedagogicznych, 25% – Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych. 94,3% badanych mieściła się w przedziale wiekowym 19-23 lat. Większość studiowała na kierunku będącym ich pierwszym wyborem (71%) oraz dającym możliwość pracy w wybranym przez nich zawodzie (83,6%). Najczęściej były to zawody nauczyciela lub pedagoga szkolnego (13,6%). 14,8% studentów stwierdziło, że wybrało studia na APS z powodu niepowodzenia na innej uczelni. 32,3% respondentów kierowało się w pewnym stopniu opinią koleżanek i kolegów przy podejmowaniu decyzji o wyborze uczelni, 23,7% nie kierowało się nią wcale. Na pytanie o odczuwanie potrzeby niesienia pomocy innym ludziom 36,1% badanych odpowiedziało: zdecydowanie tak, a 43,6%: tak. Najczęściej oceniano ofertę APS w zakresie kierunków studiów jako wystarczającą (45,1%). Badani nie umieli jednak zwykle ocenić, czy APS lepiej przygotowuje do pracy w wybranym przez nich zawodzie niż inne warszawskie uczelnie (43,6%). 61,9% badanych uważało, że cała lub przeważająca część kadry naukowej APS posiadała zadowalające kompetencje do prowadzenia zajęć dydaktycznych. 26,8% stwierdziło, że część kadry je posiada, część zaś nie. Dobrze przygotowana kadra stanowiła najczęściej wskazywany czynnik decydujący o wyborze APS (na drugim miejscu znalazły się strona internetowa uczelni oraz jej lokalizacja). 86,4% badanych oceniło z perspektywy, że dokonali słusznego wyboru uczelni, 86,1% tak samo wypowiedziało się o kierunku studiów.

Autorskie słowa kluczowe: losy absolwentów, kierunki studiów, uwarunkowania
Author's Keywords: fate of graduates, faculties, determinants
Deskryptory TESE: szkoła wyższa, student, wybór studiów, motywacja, kariera zawodowa, studia wyższe, absolwent
TESE descriptors: higher education, student, choice of studies, motivation, career, higher education course, school leaver
Publikacje:
  • Kwiatkowski, M. (2012). Uwarunkowania wyboru kierunku studiów jako wstęp do badania losów absolwentów – na przykładzie badania studentów I roku Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Ruch Pedagogiczny, 3, 85-100.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"