Obserwuj
Tytuł badania: |
Uwarunkowania tempa rozwoju osiągnięć uczniów w gimnazjum wiejskim |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń |
Abstrakt: |
Celem badania było wykazanie, że wysoki poziom szkoły nie gwarantuje szybszego tempa rozwoju uczniów. Analizę przeprowadzono na podstawie danych zgromadzonych w trakcie badania:Diagnozowanie postępu edukacyjnego uczniów w gimnazjum (próba liczyła 502 gimnazjalistów, którzy w kwietniu 2007 roku zdawali egzamin gimnazjalny; respondenci uczęszczali do czterech szkół gimnazjalnych, różniących się od siebie poziomem osiągnięć uczniów „na wejściu” oraz „na wyjściu”). Przedmiot badawczy: zróżnicowanie postępu edukacyjnego uczniów badanych szkół; charakterystyka porównywanych szkół; zróżnicowanie postępów uczniów porównywanych szkół w zakresie przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych; związek między tempem rozwoju uczniów w gimnazjach wiejskich i poziomem ich osiągnięć po szkole podstawowej; przyczyny zróżnicowania tempa rozwoju uczniów w gimnazjach wiejskich związanych z organizacją i poziomem pracy szkoły oraz warunkami uczenia się; wpływ segregacji uczniów do klas pierwszych na ich postęp edukacyjny i poziom pracy szkoły. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że istotny predykator ujemnie skorelowany z EWD dla klas i szkoły stanowi odsetek uczniów zamiejscowych, uczęszczających do szkół wiejskich. Jednocześnie badaczki wskazują, że przy wykorzystywaniu EWD do analizy pracy szkoły należy wziąć pod uwagę kontekst uczenia się gimnazjalistów. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja wstępna, szkoła średnia, obszar wiejski, postępy w nauce, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
examination, initial evaluation, secondary school, rural area, study progress, learning outcome |
Publikacje: |
- Kutajczyk, T. i Przychodzeń, B. (2008). Uwarunkowania tempa rozwoju osiągnięć uczniów w gimnazjum wiejskim. Pobrane z http://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Opracowania_wynikow/2007-2008/2008_12_02_Uwarunkowania_tempa_rozwoju_osiagniec_uczniow.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.