Abstrakt: |
Przedmiotem publikacji, będącej rozprawą habilitacyjną, jest problematyka związana z pojęciem sukcesu zawodowego i kariery nauczyciela. Celem badań jakościowych była weryfikacja czynników determinujących osiąganie sukcesu zawodowego przez nauczycieli. Dobór osób do badań był celowy: wybrano nauczycieli o wysokich osiągnięciach dydaktyczno-wychowawczych (do badań zgłosiło się 26 nauczycieli, wywiady narracyjne przeprowadzono z 14). W badaniach wzięli udział nauczyciele z różnych szkół (np. przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy). Oprócz wywiadów zastosowano także technikę analizy archiwów (artykuły prasowe o nauczycielach, uczniowskie listy, działa literackie, których autorami byli badani respondenci, programy nauczania i wychowania). W pracy zaprezentowano studium kilkunastu przypadków nauczycieli. Wyniki badań wskazały na uwarunkowania drogi zawodowej badanych nauczycieli, prowadzące do sukcesu, a także na kondycję zawodową i wymagania stawiane polskim nauczycielom. |