BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jacy jesteśmy, jak pracujemy…?
Data: 1994
Badacz: Józef Soczewka
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie obrazu kształcenia chemicznego w kraju. Badaniem objęto wytypowane 584 szkoły podstawowe z całego obszaru Polski. W placówkach zatrudnionych było 155 osób zajmujących się wyłącznie nauczaniem chemii, zagospodarowywały one 140 etatów. 110 chemików uzupełniało etat lekcjami matematyki, 20 matematyków podjęło nauczanie chemii; często łączono też nauczanie chemii i języka obcego. 75 dyplomowanych chemików było zatrudnionych poza swoją specjalnością. Badani powszechnie zgłaszali dwa postulaty: wprowadzenia studiów dających uprawnienia do nauczania dwóch przedmiotów, ułatwienia w zdobywaniu przez czynnych nauczycieli dodatkowej specjalności. Niecałe 30% było zainteresowanych podnoszeniem kwalifikacji; z niektórych wypowiedzi wynikało, że nauczyciele nie są nastawieni na korzystanie z coraz częstszych studiów odpłatnych, z zasady oczekują pomocy materialnej lub w postaci urlopu. Klasy przeciętnie liczyły 26 uczniów, najbardziej liczne (powyżej 30) występowały w środowisku miejskim, najmniej liczne w małych szkołach wiejskich (rzadko powyżej 15 osób); w szkołach wiejskich brakowało pracowni przedmiotowych, pomocy naukowych, wykwalifikowanych nauczycieli. 35% badanych placówek stanowiły szkoły jedno- i dwuoddziałowe. W 2/3 lekcje chemii odbywały się w pracowniach, najczęściej dwuprzedmiotowych – fizyczno-chemicznych; w większości przypadków jedna pracownia nie była w stanie obsłużyć wszystkich lekcji chemii. 70% szkół realizowało pełny program kształcenia, w znacznej liczbie szkół czas zredukowano do połowy (przypuszczalnie związek z polityką oświatową władz wojewódzkich danego regionu).

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotu, chemia, zawód nauczyciela, szkoła podstawowa, warunki kształcenia
TESE descriptors: specialist teacher, chemistry, teaching profession, primary school, learning context
Publikacje:
  • Soczewka, J. (1996). Jacy jesteśmy, jak pracujemy…? Chemia w Szkole, 1, 52-54.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"