BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Program autorski w podstawowej szkole specjalnej dla dzieci lekko upośledzonych umysłowo w kontekście efektywności pracy dydaktycznej
Instytucja:
Data: czerwiec 1994
Badacz: Iwona Chrzanowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu: 1) porównania osiągnięć uczniów Szkoły Podstawowej nr 176 w Łodzi, pracujących według programu autorskiego B. Urbanowicz-Lipińskiej, i uczniów innej placówki kształconych według programu tradycyjnego w szkole specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo; 2) sprawdzenia, na ile program autorski wpływa korzystnie na efekty kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano zmodyfikowany test osiągnięć szkolnych dla uczniów upośledzonych umysłowo autorstwa B. Urbanowicz-Lipińskiej z pytaniami z zakresu języka polskiego, przyrody, geografii, historii. Badaniem objęto wszystkich uczniów klas I-VIII obecnych w danym dniu: z klasy I – 16 w szkole wykorzystującej program autorski (A) i 15 w szkole wykorzystującej program tradycyjny (T), z kl. II – 17 w A i 18 w T, z kl. III – 18 w A i 19 w T, z kl. IV – po 18 w A i w T, z kl. V – po 18 w A i w T, z kl. VI – 24 w A i 25 w T, z kl. VII – 27 w A i 28 w T, z kl. VIII – 28 w A i 31 w T. W zakresie języka polskiego stwierdzono lepsze opanowanie materiału przez uczniów ze szkoły A (różnice w średnich z pomiaru od 0,96 do 2,25 stopnia); największe różnice występowały w kl. I, najmniejsze w kl. VII-VIII; w klasach A średnie oceny wynosiły 4,7-6,0, w klasach T 2,83-4,13. W zakresie matematyki również lepsze wyniki odnotowano w szkole A (średnie w klasach A 5,5-6,0, w klasach T 3,23-5,5), największe różnice odnotowano w kl. VIII (6,0 w A i 3,23 w T). W zakresie przyrody różnice w opanowaniu materiału wynosiły 0,28-2,8 stopnia na korzyść szkoły A, najmniejsze były w kl. V, największe w kl. VII i II; średnie w klasach A wynosiły 4,14-6,0, w klasach T 3,09-5,0. W zakresie geografii różnice wynosiły od 1,33 w kl. VI do 2,96 w kl. VII; w szkole A średnie wyniki wynosiły 4,64-5,7, w szkole T 2,74-3,31. W zakresie historii różnice wynosiły 0,88-1,92 na korzyść szkoły A; średnie w szkole A wynosiły 5,33-5,7, w szkole T 3,77-4,54. Lepsze rezultaty daje przekazywanie treści z tych przedmiotów według programu autorskiego – w systemie całościowym, bez podziału na przedmioty nauczania, z połączeniem treści w bloki tematyczne, wykorzystaniem języka polskiego jako spinającej je klamry; ograniczenie treści do leżących w możliwości przyswajania ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; uczynienie nadrzędnym kryterium w doborze treści nauczania praktyczności i użyteczności przekazywanej wiedzy; ograniczenie liczby godzin nauki szkolnej.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, postępy w nauce, szkoła specjalna, program nauczania, niepełnosprawność intelektualna, szkoła podstawowa, polski, matematyka, nauki przyrodnicze, geografia, historia, dydaktyka
TESE descriptors: learning outcome, study progress, special school, curriculum, intellectual disability, primary school, Polish, mathematics, natural sciences, geography, history, didactics
Publikacje:
  • Chrzanowska, I. (1999). Program autorski w podstawowej szkole specjalnej dla dzieci lekko upośledzonych umysłowo w kontekście efektywności pracy dydaktycznej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica, 3, 27-41.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"