Abstrakt: |
W badaniu pytano, co sądzą nauczyciele i uczniowie o konfliktach w szkoe, jakie są najczęstsze konflikty między nauczycielami a uczniami i mechanizmy ich regulacji. Badaniem ankietowym objęto 114 uczniów klas siódmych i ósmych oraz 35 nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 1 im. KEN w Słupcy, 115 uczniów klas trzecich oraz 44 nauczycieli Liceum Ogólnokształcącego im. J. Piłsudskiego w Słupcy. Według uczniów SP bardzo częstą przyczyną konfliktów było niesprawiedliwe ocenianie – 43%, częstą – niewłaściwe zachowanie uczniów na lekcji – 42,1%, nadmierne okazywanie władzy nauczycielskiej oraz brak zainteresowania uczniów nauką – po 40,4%. Według uczniów LO bardzo częste przyczyny to niesprawiedliwe ocenianie – 24,3%, brak poczucia humoru nauczyciela – 18,3%, częste – niesprawiedliwe ocenianie oraz brak zainteresowania uczniów nauką – po 54,8%. Według nauczycieli SP bardzo częstą przyczyną konfliktów było zachowanie uczniów na lekcji – 37,1%, częstą – brak zainteresowania uczniów nauką – 57,1%, nieprzestrzeganie przepisów szkolnych – 42,9%. Według nauczycieli LO bardzo częstą przyczyną byo brak zainteresowania uczniów nauką – 18,1%, nieprzestrzeganie przepisów szkolnych – 13,6%, częstą – brak zainteresowania uczniów sprawami klasy – 56,9%. Nauczyciele winą za konflikty obarczali głównie uczniów. Zarówno nauczyciele SP, jak i LO w przypadku zaistnienia konfliktu preferowali kolejno metody: osiągnięcia kompromisu, apelowanie do ucznia o zmianę postępowania, informowanie ich o swojej decyzji, próbę wycofania się z konfliktu, posuwanie się do obietnic, pochlebstw i „przekupstwa” w celu złagodzenia konfliktu, całkowitą zgodę na wszystkie propozycje uczniów. Zarówno uczniowie SP, jak i LO preferowali kolejno: próbę dojścia do kompromisu, odwlekanie rozwiązania problemu, wycofanie i rezygnację, staranie, by jak najwięcej osób dowiedziało się o pokrzywdzeniu danego ucznia, obronę własnego stanowiska, zgadzanie się z nauczycielem. W określaniu sposobu postępowania w podanych sześciu sytuacjach konfliktowych nauczyciele twierdzili, że są gotowi do negocjacji, uczniowie wybrali ten sposób tylko w przypadku jednej sytuacji, w pozostałych dominowała strategia ulegania nauczycielowi lub „obłaskawiania” go; uczniowie LO częściej walczyliby o swoje poglądy, a nauczyciele LO – usuwali się z konfliktu. |