BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele i uczniowie: różne spojrzenia na dyscyplinę w szkole
Data: [2013]
Badacz: Grzegorz Piotr Ćwiertniewicz
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli i uczniów różnych typów szkół na temat dyscypliny w klasie. Badaniem ankietowym objęto 39 nauczycieli (82,05% kobiet i 17,95% mężczyzn) oraz 34 uczniów (79,41% dziewcząt i 20,59% chłopców). Badani nauczali lub uczyli się w szkołach podstawowych (35,90% nauczycieli), gimnazjalnych (23,08% nauczycieli i 8,82% uczniów) oraz ponadgimnazjalnych (41,03% nauczycieli i 91,18% uczniów). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić różnicę między nauczycielami i uczniami w zakresie oceny stopnia, w jakim w klasie brakuje dyscypliny. Nauczyciele uważali, że problem ten pojawia się sporadycznie (czasami występował zdaniem 38,46% nauczycieli), większość podejmowała jednak jakieś działania na rzecz poprawy dyscypliny w klasie (76,92%). Z kolei uczniowie deklarowali, że nauczyciele bardzo często borykają się z problemem braku dyscypliny – 32,35% uczniów określiło swoją klasę jako niezdyscyplinowaną, 50% stwierdziło, że czasem jest niezdyscyplinowana, tylko 17,65% zaś uznało, że nie ma w ich klasie problemu z dyscypliną. Uczniowie domagali się ponadto reakcji wychowawców na niepożądane zachowania w klasie (82,35%). Nauczyciele i uczniowie zgadzali się co do, ich zdaniem, najskuteczniejszej metody utrzymania dyscypliny w klasie – było nią zastraszanie, czyli wystawianie negatywnych ocen, organizowanie sprawdzianów i kartkówek. W odczuciu uczniów nauczyciele nie angażowali się w działania na rzecz poprawienia dyscypliny w klasie.

Deskryptory TESE: dyscyplina szkolna, zachowania, postawa, atmosfera w klasie, nauczyciel, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: school discipline, behaviour, attitude, classroom climate, teacher, teacher-student relation
Publikacje:
  • Ćwiertniewicz, G.P. (2013). Nauczyciele i uczniowie: różne spojrzenia na dyscyplinę w szkole. Kwartalnik Edukacyjny, 1(72), 48-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"