Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka uczestnictwa nauczycieli i uczniów szkół medycznych w procesie kontroli i oceny. W badaniu wzięło udział 100 uczniów, 50 nauczycieli oraz 10 metodyków wojewódzkich. Uczniowie uczyli się na wydziałach: pielęgniarskim, dietetyki, położnictwa, farmacji, analityki medycznej i fizjoterapii policealnych studiów medycznych (Zespół Szkół Medycznych w Grudziądzu i Zespół Szkół Medycznych w Poznaniu). Ponad 80% uczniów uważało, że nie biorą udziału w procesie kontroli i oceniania, jednak aż 58% nauczycieli twierdziło, że dają oni uczniom możliwość samooceny. Zdaniem 46% uczniów pielęgniarstwa i 40% innych kierunków nauczyciele podczas oceniania przyjmują władczą postawę. W opinii 60% metodyków i 40% nauczycieli dominującą jest postawa sprawiedliwa. 62% nauczycieli, 50% uczniów pielęgniarstwa i 62% uczniów z innych kierunków twierdziło, że praca z uczniem słabym polega na częstszej kontroli i częstszym ocenianiu. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej około 10% wszystkich uczniów było wściekłych na nauczyciela, 38% osób z pielęgniarstwa i 26% z innych kierunków było wściekłych na siebie, 42% z pielęgniarstwa i 48% z innych kierunków czuło się zmotywowanych do poprawienia oceny. 12% uczniów pielęgniarstwa i 16% z innych kierunków w ogóle nie przejmowało się niepowodzeniami szkolnymi. Do trudności podczas prowadzenia zajęć nauczyciele zaliczyli: problemy w dostępie do gotowych narzędzi pomiaru, dużą liczebność klasy, brak zaangażowania uczniów oraz skromną bazę materialną szkoły. |