BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele i uczniowie szkół medycznych jako uczestnicy procesu kontroli i oceny
Data: wrzesień 1993 – grudzień 1993
Badacz: Mirosława Cylkowska-Nowak, Alicja Żurek
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka uczestnictwa nauczycieli i uczniów szkół medycznych w procesie kontroli i oceny. W badaniu wzięło udział 100 uczniów, 50 nauczycieli oraz 10 metodyków wojewódzkich. Uczniowie uczyli się na wydziałach: pielęgniarskim, dietetyki, położnictwa, farmacji, analityki medycznej i fizjoterapii policealnych studiów medycznych (Zespół Szkół Medycznych w Grudziądzu i Zespół Szkół Medycznych w Poznaniu). Ponad 80% uczniów uważało, że nie biorą udziału w procesie kontroli i oceniania, jednak aż 58% nauczycieli twierdziło, że dają oni uczniom możliwość samooceny. Zdaniem 46% uczniów pielęgniarstwa i 40% innych kierunków nauczyciele podczas oceniania przyjmują władczą postawę. W opinii 60% metodyków i 40% nauczycieli dominującą jest postawa sprawiedliwa. 62% nauczycieli, 50% uczniów pielęgniarstwa i 62% uczniów z innych kierunków twierdziło, że praca z uczniem słabym polega na częstszej kontroli i częstszym ocenianiu. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej około 10% wszystkich uczniów było wściekłych na nauczyciela, 38% osób z pielęgniarstwa i 26% z innych kierunków było wściekłych na siebie, 42% z pielęgniarstwa i 48% z innych kierunków czuło się zmotywowanych do poprawienia oceny. 12% uczniów pielęgniarstwa i 16% z innych kierunków w ogóle nie przejmowało się niepowodzeniami szkolnymi. Do trudności podczas prowadzenia zajęć nauczyciele zaliczyli: problemy w dostępie do gotowych narzędzi pomiaru, dużą liczebność klasy, brak zaangażowania uczniów oraz skromną bazę materialną szkoły.

Deskryptory TESE: medycyna człowieka, uczestnictwo, uczestnictwo nauczycieli, ocenianie, postępy w nauce
TESE descriptors: human medicine, participation, teacher participation, marking, study progress
Publikacje:
  • Cylkowska-Nowak, M. i Żurek A. (1995). Nauczyciele i uczniowie szkół medycznych jako uczestnicy procesu kontroli i oceny. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 7, 129-136.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"