Tytuł badania: |
Nauczyciele i uczniowie. Wzajemne relacje |
Instytucja: |
|
Data: |
[1992] |
Badacz: |
Maria Albrechcińska-Oleksiuk, Hanna Michalska |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie wzajemnego postrzegania się oraz oczekiwań nauczycieli i uczniów. Badaniem objęto 64 nauczycieli i 115 uczniów z dwóch zespołów szkół zawodowych. Każdy z respondentów otrzymał dwie listy cech oraz cztery ankiety zróżnicowane w zależności od środowiska. Zadaniem badanego było uporządkowanie cech (wybranych z listy lub wpisanych przez siebie) według rangi istotności i charakterystyczności. Listę cech nauczycieli i uczniów sporządzono przy pomocy 10 sędziów kompetentnych (pięciu nauczycieli i pięciu uczniów). Uzyskane wyniki pokazały, że: nauczyciele postrzegają się inaczej, niż widzą ich uczniowie; uczniowie postrzegają się podobnie, jak widzą ich nauczyciele; obie grupy trafnie oceniały wzajemne oczekiwania; stan stwierdzony różni się w sposób istotny od pożądanego; nauczyciele sądzą, że ich cechy spełniają oczekiwania uczniów; uczniowie sądzą, że ich cechy nie spełniają oczekiwań nauczycieli.
|
Deskryptory TESE: |
relacja nauczyciel – uczeń, nauczyciel, uczeń, szkoła średnia o profilu zawodowym, atmosfera w klasie |
TESE descriptors: |
teacher-student relation, teacher, pupil, vocational school, classroom climate |
Publikacje: |
- Albrechcińska-Oleksiuk, M. i Michalska, H. (1993). Nauczyciele i uczniowie. Wzajemne relacje. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8, 337-339.
|