BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele i uczniowie. Wzajemne relacje
Instytucja:
Data: [1992]
Badacz: Maria Albrechcińska-Oleksiuk, Hanna Michalska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie wzajemnego postrzegania się oraz oczekiwań nauczycieli i uczniów. Badaniem objęto 64 nauczycieli i 115 uczniów z dwóch zespołów szkół zawodowych. Każdy z respondentów otrzymał dwie listy cech oraz cztery ankiety zróżnicowane w zależności od środowiska. Zadaniem badanego było uporządkowanie cech (wybranych z listy lub wpisanych przez siebie) według rangi istotności i charakterystyczności. Listę cech nauczycieli i uczniów sporządzono przy pomocy 10 sędziów kompetentnych (pięciu nauczycieli i pięciu uczniów). Uzyskane wyniki pokazały, że: nauczyciele postrzegają się inaczej, niż widzą ich uczniowie; uczniowie postrzegają się podobnie, jak widzą ich nauczyciele; obie grupy trafnie oceniały wzajemne oczekiwania; stan stwierdzony różni się w sposób istotny od pożądanego; nauczyciele sądzą, że ich cechy spełniają oczekiwania uczniów; uczniowie sądzą, że ich cechy nie spełniają oczekiwań nauczycieli.
 

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, nauczyciel, uczeń, szkoła średnia o profilu zawodowym, atmosfera w klasie
TESE descriptors: teacher-student relation, teacher, pupil, vocational school, classroom climate
Publikacje:
  • Albrechcińska-Oleksiuk, M. i Michalska, H. (1993). Nauczyciele i uczniowie. Wzajemne relacje. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8, 337-339.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"