BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele (jeszcze) nieprofesjonalni: diagnoza problemów (badania kwestionariuszowe)
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Danuta Gabryś-Barker
Abstrakt:

Celem badania, które przeprowadzono za pomocą kwestionariusza, było określenie profilu zawodowego dwóch grup nauczycieli języka angielskiego: nauczyciela początkującego oraz nauczyciela niewykwalifikowanego poprzez ich własną percepcję zawodu, jaki wykonują, ocenę swoich cech osobowości oraz stylu dydaktycznego, jaki stosują w nauczaniu. Dodatkowo zweryfikowano problemy, z jakimi spotyka się ta grupa zawodowa podczas kształcenia, oraz zbadano czynniki powodujące niedostateczny poziom pewności siebie podczas nauczania wymienionego wyżej przedmiotu. W badaniu wzięły udział dwie grupy nauczycieli języka angielskiego. Grupę pierwszą stanowili początkujący angliści (50 słuchaczy trzeciego roku studiów z nauczycielskich kolegiów języka angielskiego w Gliwicach i Sosnowcu), drugą natomiast – nauczyciele niewykwalifikowani (35 osób – słuchaczy z Podyplomowego Studium Pedagogicznego dla Nauczycieli Języka Angielskiego w Instytucie Języka Angielskiego Uniwersytetu Śląskiego). Wyniki badania pokazały, że nauczyciele początkujący preferowali konsultacyjny styl nauczania (50%). Wśród nauczycieli niewykwalifikowanych dominował demokratyczny styl nauczania (40%). Cierpliwość okazała się cechą pożądaną w osobowości nauczyciela u 30% badanych z pierwszej grupy oraz u 70% osób z drugiej. Partnerskie relacje – zdaniem co drugiego respondenta niewykwalifikowanego zawodowo – są kluczem do efektywności kształcenia. Dla początkujących nauczycieli (75%) istotne jest tradycyjne, w przekazywaniu wiedzy, podejście dydaktyczne.

Deskryptory TESE: nauczyciel, nauczyciel bez kwalifikacji, nauczyciel z kwalifikacjami, język nauczania, angielski, kompetencje, nauczanie, osobowość, samoocena, rozwój umiejętności zawodowych, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: teacher, non-qualified teacher, qualified teacher, teaching language, English, competence, teaching, personality, self-evaluation, skill development, teacher education
Publikacje:
  • Gabryś-Barker, D. (2006). Nauczyciele (jeszcze) nieprofesjonalni: diagnoza problemów (badania kwestionariuszowe). Neofilolog, 29, 90-100.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"