Abstrakt: |
Celem badania, które przeprowadzono za pomocą kwestionariusza, było określenie profilu zawodowego dwóch grup nauczycieli języka angielskiego: nauczyciela początkującego oraz nauczyciela niewykwalifikowanego poprzez ich własną percepcję zawodu, jaki wykonują, ocenę swoich cech osobowości oraz stylu dydaktycznego, jaki stosują w nauczaniu. Dodatkowo zweryfikowano problemy, z jakimi spotyka się ta grupa zawodowa podczas kształcenia, oraz zbadano czynniki powodujące niedostateczny poziom pewności siebie podczas nauczania wymienionego wyżej przedmiotu. W badaniu wzięły udział dwie grupy nauczycieli języka angielskiego. Grupę pierwszą stanowili początkujący angliści (50 słuchaczy trzeciego roku studiów z nauczycielskich kolegiów języka angielskiego w Gliwicach i Sosnowcu), drugą natomiast – nauczyciele niewykwalifikowani (35 osób – słuchaczy z Podyplomowego Studium Pedagogicznego dla Nauczycieli Języka Angielskiego w Instytucie Języka Angielskiego Uniwersytetu Śląskiego). Wyniki badania pokazały, że nauczyciele początkujący preferowali konsultacyjny styl nauczania (50%). Wśród nauczycieli niewykwalifikowanych dominował demokratyczny styl nauczania (40%). Cierpliwość okazała się cechą pożądaną w osobowości nauczyciela u 30% badanych z pierwszej grupy oraz u 70% osób z drugiej. Partnerskie relacje – zdaniem co drugiego respondenta niewykwalifikowanego zawodowo – są kluczem do efektywności kształcenia. Dla początkujących nauczycieli (75%) istotne jest tradycyjne, w przekazywaniu wiedzy, podejście dydaktyczne. |