Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli klas młodszych na temat edukacyjnych programów komputerowych wspierających realizację treści matematycznych w klasach I-III szkoły podstawowej. Badanie zrealizowano w ramach szerszych badań dotyczących uwarunkowań kompetencji matematycznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety Opinia nauczycieli klas młodszych na temat edukacyjnych programów komputerowych wspierających realizację treści matematycznych w klasach młodszych, który składał się z 12 pytań. Badanie zrealizowano szkołach w Dąbrowie Białostockiej, Różanymstoku, Nierśnie i Białymstoku. Próba składała się z 40 nauczycielek klas I-III, w tym 37 pracujących na stanowisku nauczyciela dyplomowanego. Większość badanych pracowała w mieście. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczycielki znały różnorodne programy komputerowe wspierające kształcenie matematyczne (TIK) i wiele z nich stosowały. Najbardziej popularnym okazał się program Klik uczy liczyć w zielonej szkole. Badane wykorzystywały programy na różnych etapach realizowanych zajęć, w tym najczęściej w celu utrwalenia wiadomości i umiejętności uczniów. Respondentki dostrzegały również możliwość kształcenia wieloaspektowego z wykorzystaniem programów komputerowych. Nie stwierdzono zróżnicowania odpowiedzi nauczycielek ze względu na ich dane metryczkowe. |