BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele na drodze awansu zawodowego – między pozorem a profesjonalizacją
Data: [2005]
Badacz: Dorota Klus-Stańska, Marzenna Nowicka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono dwuetapowo; w pierwszym etapie zrealizowano sondaż diagnostyczny (w którym posłużono się kwestionariuszem ankiety, skierowanym do nauczycieli pracujących na wsi oraz w małych i dużych miastach). Przedmiot badania na tym etapie stanowiła diagnoza opinii pedagogów na temat nowych procedur awansowych. W drugiej części badania zastosowano wywiad swobodny oraz przeanalizowano nauczycielskie narracje dotyczące doświadczeń z kursów kwalifikacyjnych oraz doskonalących. Łącznie badaniem objęto 86 osób (94% stanowiły kobiety). Wśród respondentów 67% legitymowało się wykształceniem wyższym magisterskim. Większość ankietowanych było wieku od 31 do 40 lat oraz pracowało w zawodzie 11-20 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najwięcej nauczycieli miało nadzieję na poprawę sytuacji finansowej (66,28%), w dalszej kolejności wskazywano wzrost kwalifikacji (48%) oraz podniesienie statusu zawodowego (42%). Jednocześnie odnotowano, że 30% ankietowanych wyraziło obawę niewywiązania się z nowych zadań oraz niepokój przed nieznanym (22%). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że wśród czynników zniechęcających do podejmowania starań o awans zawodowy najczęściej wymieniano konieczność gromadzenia dokumentów do teczki (84%). Ponadto badani wyrazili obawę przed wzrostem swojej „kosztowności” (jako pracownika dla pracodawcy) po uzyskaniu awansu (26%), wskazywali także na długi okres trwania stażu (21%). Dodatkowo okazało się, że zdaniem niemal połowy respondentów (49%) osiągnięcie awansu zawodowego utrudnia znalezienie zatrudnienia. Na podstawie nauczycielskich narracji wykazano rozczarowanie ankietowanych ofertą kursów oraz niezadowolenie z osób prowadzących.

Deskryptory TESE: przebieg kariery zawodowej, zawód nauczyciela, nauczyciel, nauczanie, kwalifikacje pedagogiczne, kwalifikacje zawodowe, kompetencje
TESE descriptors: career advancement, teaching profession, teacher, teaching, teaching qualification, vocational qualification, competence
Publikacje:
  • Klus-Stańska, D. i Nowicka, M. (2006). Nauczyciele na drodze awansu zawodowego – między pozorem a profesjonalizacją. Problemy Wczesnej Edukacji, 1, 51-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"