BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele nauczania początkowego o wychowaniu zdrowotnym w szkole
Instytucja:
Data: 1994 – 1995
Badacz: Tomasz Lisicki
Abstrakt:

Celem badania było poznanie poglądów uczniów i nauczycieli szkół podstawowych na temat zdrowia i koncepcji programu wychowania zdrowotnego. Badanie ankietowe przeprowadzono w 91 szkołach podstawowych województwa gdańskiego, wzięło w nim udział 826 nauczycieli różnych przedmiotów, w tym 199 nauczycieli wychowania początkowego. Nieznaczna większość badanych (49%) była przeciwna koncepcji wprowadzania odrębnego, nowego przedmiotu wychowanie zdrowotne; najliczniej sprzeciwiali się nauczyciele nauczania początkowego – 55%. Przeciwnicy argumentowali, że uczniowie są obciążeni materiałem z wielu przedmiotów i nadmiarem obowiązków szkolnych, treści programu wychowania zdrowotnego są zawarte w programach kilku przedmiotów i jest to rozwiązanie odpowiednie. Zwolennicy wprowadzenia tego przedmiotu przedstawiali argumenty wykraczające poza wąsko rozumianą edukację, wskazywali głównie konieczność wzmocnienia niewielkich efektów wychowania w rodzinie. Nauczyciele niezależnie od poglądów deklarowali realizację treści programu wychowania zdrowotnego; najczęściej realizowali treści dotyczące tematyki higieny osobistej; było to głównie podyktowane próbą nadrobienia braków powstających w domu rodzinnym ucznia; poruszane tematy często wynikały z zaistniałych sytuacji, doraźnych potrzeb, przekonań nauczycieli, dopiero w dalszej kolejności z wytycznych programu. 36% badanych deklarowało chęć uczestnictwa w formach doskonalenia kwalifikacji, przedstawiających przede wszystkim praktyczne sposoby realizacji programu wychowania zdrowotnego; 41% nie wyrażało chęci uczestnictwa w formach doskonalenia kwalifikacji dotyczących wychowania zdrowotnego, wskazywano zróżnicowane przyczyny. Wypowiedzi części ankietowanych sygnalizowały zbyt powierzchowne przygotowanie do prowadzenia lekcji kultury fizycznej i chęć nadrobienia braków poprzez udział w zorganizowanych formach doskonalenia kwalifikacji.

Deskryptory TESE: nauczyciel, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, zdrowie, szkoła podstawowa, edukacja zdrowotna
TESE descriptors: teacher, generalist teacher, health, primary school, health education
Publikacje:
  • Lisicki, T. (1998). Nauczyciele nauczania początkowego o wychowaniu zdrowotnym w szkole. Życie Szkoły, 2, 74-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"