| Tytuł badania: |
Nauczyciele o edukacji zintegrowanej |
| Data: |
[2005] |
| Badacz: |
Maria Jagodzińska |
| Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli na temat edukacji zintegrowanej. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki wywiadu grupowego, którą objęto 30 nauczycieli nauczania zintegrowanego ze szkół regionu płockiego. Kwestionariusz wywiadu skupiał się na problematyce z zakresu integrowania treści programowych i działań dydaktyczno-wychowawczych nauczyciela, organizowania dnia pobytu dziecka i oceny opisowej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zdaniem nauczycieli do największych zalet integracji treści programowych należały ograniczanie zakresu wiedzy, którą uczniowie powinni opanować; eliminacja nauczania przedmiotowego; problemowe ujęcie treści nauczania; ujmowanie treści kształcenia w kręgi tematyczne; możliwość stosowania różnych rodzajów korelacji treści. Do wad zaliczono z kolei trudności w wyborze właściwego programu i podręcznika; zbyt mało twórcze zadania zawarte w podręcznikach i zeszytach ćwiczeń; konieczność uzyskania zgody rodziców na zakup dodatkowych podręczników/ćwiczeń; ograniczenie zasady systematyczności; rozplanowanie treści o układzie liniowym (dotyczy mniej doświadczonych nauczycieli); godziny do dyspozycji dyrektora przeznaczane na naukę innych przedmiotów. Zdania nauczycieli były podzielone w przypadku pluralizmu programowego. W sprawozdaniu z badania omówiono również szczegółowo wady i zalety integracji metodyczno-wychowawczej, wprowadzenia oceny opisowej oraz organizowania dnia pobytu dziecka w szkole. |
| Deskryptory TESE: |
podręcznik, program nauczania, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, reforma programu nauczania, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym |
| TESE descriptors: |
textbook, curriculum, generalist teacher, curriculum reform, primary school, basic education |
| Publikacje: |
- Jagodzińska, M. (2005). Nauczyciele o edukacji zintegrowanej. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4, 44-49.
|