Abstrakt: |
Badanie skupiało się m.in. na problemach, jak studenci kierunków pedagogicznych i niepedagogicznych oceniają swoje przygotowanie do pracy nauczycielskiej, co należy udoskonalić w programach i organizacji studiów, aby jak najlepiej przygotowywały do pracy zawodowej. Badaniem objęto 196 studentów dziennych czwartego i piątego roku WSP im. KEN w Krakowie, w tym 70 z filologii rosyjskiej i romańskiej (pozostałe kierunki to: fizyka, nauczanie początkowe, wychowanie techniczne). Zastosowano sondaż diagnostyczny, wykorzystano kwestionariusz ankiety. 41,3% badanych było pochodzenia robotniczego, 38,7% inteligenckiego, 14,2% robotniczo-chłopskiego, 6,1% chłopskiego. Najwyższą średnią uzyskiwała młodzież pochodzenia chłopskiego. Wśród studentów filologii 67,2% wybrało kierunek ze względu na zamiłowanie do danego języka, 15,1% ze względu na zainteresowanie pracą nauczycielską, dla pozostałych głównym motywem było zdobycie wykształcenia wyższego. Wśród studentów pozostałych kierunków 63,8% podało jako motyw zainteresowanie pracą nauczyciela, 8% niedostanie się na inne studia. W zakresie przygotowania do zawodu na studiach dostrzegano bardzo poważne braki dotyczące: organizacji życia kulturalnego w szkole i środowisku – 42,8%, organizowania czasu wolnego młodzieży – 40%, pracy pozalekcyjnej oraz pełnienia obowiązków wychowawcy klasy – po 32,8%. Zakres realizowania treści programowych w poszczególnych przedmiotach kierunkowych za zbyt wąski uznało 40%, za odpowiedni 57,1%; w przedmiotach pedagogicznych za zbyt wąski – 15,7%, za odpowiedni – 72,8%; w przedmiotach psychologicznych – 42,2% za zbyt wąski, 45,7% za odpowiedni; w przedmiotach społeczno-politycznych 7,5% uznało za odpowiedni, 92,5% za zbyt szeroki. Badani, szczególnie z kierunków filologicznych, domagali się zwiększenia liczby godzin zajęć praktycznych; wśród innych trudności w przygotowaniu się wymieniano brak lektur, dużą ilość materiału pamięciowego, brak czasu na przygotowanie się do zajęć. |