Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi, w jakim stopniu stosowanie zróżnicowanych ćwiczeń umysłowych ma wpływ na rozwijanie elementarnych zdolności twórczych uczniów klas pierwszych? Próbę badawczą stanowiły cztery klasy, które podzielono na klasy eksperymentalne (dwie) i kontrolne (dwie). Łącznie badaniem objęto 104 dzieci; do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę eksperymentu dydaktycznego z wykorzystaniem techniki grup równoległych z pomiarem początkowym i końcowym. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie klas eksperymentalnych uzyskali wyższy przyrost zdolności twórczych w zakresie płynności słownej, skojarzeniowej, ekspresyjnej oraz ideacyjnej. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem dzieci z klas eksperymentalnych osiągnęły w zakresie płynności słownej 93% możliwych do zdobycia punktów, podczas gdy dzieci z klas kontrolnych – 68% (płynność słowną rozwijano za pomocą m.in. rozwiązywania i układania zagadek i rebusów oraz podawania jak największej liczby słów dotyczących różnych wyrazów). W obszarze płynności skojarzeniowej uczniowie z klas eksperymentalnych uzyskali 82,2% punktów, a uczniowie z klas kontrolnych – 62%. Natomiast w zakresie płynności ekspresyjnej odsetek zdobytych punktów wynosił odpowiednio: 88,4% i 59,2%. W pomiarze końcowym wykazano, że uczniowie z klas eksperymentalnych uzyskali 93,3% wszystkich możliwych punktów, a z klas kontrolnych – 58,4%. |