BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie myślenia twórczego
Data: wrzesień 2006 – maj 2007
Badacz: Franciszek Bereźnicki
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi, w jakim stopniu stosowanie zróżnicowanych ćwiczeń umysłowych ma wpływ na rozwijanie elementarnych zdolności twórczych uczniów klas pierwszych? Próbę badawczą stanowiły cztery klasy, które podzielono na klasy eksperymentalne (dwie) i kontrolne (dwie). Łącznie badaniem objęto 104 dzieci; do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę eksperymentu dydaktycznego z wykorzystaniem techniki grup równoległych z pomiarem początkowym i końcowym. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie klas eksperymentalnych uzyskali wyższy przyrost zdolności twórczych w zakresie płynności słownej, skojarzeniowej, ekspresyjnej oraz ideacyjnej. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem dzieci z klas eksperymentalnych osiągnęły w zakresie płynności słownej 93% możliwych do zdobycia punktów, podczas gdy dzieci z klas kontrolnych – 68% (płynność słowną rozwijano za pomocą m.in. rozwiązywania i układania zagadek i rebusów oraz podawania jak największej liczby słów dotyczących różnych wyrazów). W obszarze płynności skojarzeniowej uczniowie z klas eksperymentalnych uzyskali 82,2% punktów, a uczniowie z klas kontrolnych – 62%. Natomiast w zakresie płynności ekspresyjnej odsetek zdobytych punktów wynosił odpowiednio: 88,4% i 59,2%. W pomiarze końcowym wykazano, że uczniowie z klas eksperymentalnych uzyskali 93,3% wszystkich możliwych punktów, a z klas kontrolnych – 58,4%.

Deskryptory TESE: rozumienie, rozumowanie, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, umiejętności podstawowe, kompetencje, zajęcia twórcze
TESE descriptors: comprehension, reasoning, child development, cognitive development, basic skills, competence, creative activities
Publikacje:
  • Bereźnicki, F. (2009). Kształtowanie myślenia twórczego. Płockie Studia Dydaktyczne, 21, 141-149.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"