BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka
Data: luty 1990 – luty 1992
Badacz: Urszula Szuścik
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka kształtowania percepcji wzrokowej jako stymulatora działań plastycznych dziecka. Sformułowano następującą hipotezę badawczą: Kształtowanie percepcji wzrokowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym przez jakości wizualne rozwija ich twórczość plastyczną i przyczynia się do kształtowania ich działań plastycznych jako czynności samodzielnych i świadomych. W eksperymencie badawczym wykorzystano wzory percepcyjne o wymiarach 4,30 x 2,50 m i prace plastyczne dzieci. Główną zmienną niezależną było kształtowanie percepcji wzrokowej poprzez ekspozycje wzorów percepcyjnych, polecenia plastyczne i zorganizowanie warsztatu plastycznego. Zmienną zależną stanowiły wytwory artystyczne badanych. W badaniu wzięło udział łącznie 48 uczniów w wieku od siedmiu do dziewięciu lat, z klas I–III Szkoły Podstawowej nr 29 w Katowicach i Szkoły Podstawowej nr 3 w Cieszynie. Doboru do grup dokonano losowo. W badanej populacji przeważały dzieci z rodzin robotniczych. Do eksperymentu wybrano następujące jakości wizualne: 1) barwy podstawowe (czerwone, żółte, niebieskie) i barwę pochodną (zielenie); 2) linie proste, linie krzywe, linie łamane i linie złożone; 3) bryły: bryły obłe, bryły prostopadłościenne, bryły walcowate i bryły ostre. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić wstępną hipotezę: kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulatora działań plastycznych jest metodą kształcenia umiejętności spostrzegania analitycznego jakości plastycznych. Sposób postrzegania dzieci wpływa na ich interpretację plastyczną, a jakość plastyczna ich prac artystycznych podnosi się, jeśli ukierunkuje się percepcję wzrokową uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej na bodźce formalne. Aktywność plastyczna dzieci wzrasta wraz z kształtowaniem percepcji wzrokowej – tym samym uczniowie w większym zakresie poszukują formy plastycznej i środków wyrazu plastycznego. Percepcja wzrokowa jest złożonym procesem i ma charakter subiektywno-projekcyjny. W jego wyniku tworzy się u dziecka obraz rzeczywistości plastycznej. Taka forma stymulacji aktywności twórczej u najmłodszych uczniów może mieć oddziaływanie terapeutyczne w zakresie zdolności koncentracji uwagi, sprawności umysłowych i manualnych. Doświadczenia wzrokowe i plastyczne zdobyte w pierwszych latach nauki szkolnej stymulują dalszy rozwój dzieci.

Deskryptory TESE: edukacja artystyczna, edukacja plastyczna, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, kompetencje
TESE descriptors: art education, drawing, child development, cognitive development, competence
Publikacje:
  • Szuścik, U. (1999). Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka. Cieszyn: Uniwersytet Śląski. Filia.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"