BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie kompetencji społecznych w procesie kształcenia inżynierów
Instytucja:
Data: kwiecień 2013
Badacz: Alicja Bińkowska, Ewa Nieroba, Krzysztof Jacek Niewiadomski, Ireneusz Zawłocki
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie możliwości kształtowania kompetencji społecznych w trakcie studiów kierunkowych oraz określenie oceny studentów dotyczącej istotności określonych umiejętności społecznych. Badaniem objęto 77 studentów kierunków inżynierskich (elektrotechnika, informatyka, budownictwo, budowa maszyn, inżynieria materiałowa), w tym 39 kobiet i 38 mężczyzn w wieku 20-25 lat. Większość respondentów stanowili studenci drugiego i trzeciego roku studiów pierwszego stopnia. Wyniki badania ujawniły, że jedynie 19% studentów miało zajęcia teoretyczne lub praktyczne dotyczące kompetencji społecznych. Mimo tego 38% studentów uważało, że w trakcie studiów kierunkowych rozwijane są kompetencje społeczne (pozostałe osoby były innego zdania). 45% badanych uważało, że są średnio przygotowani w zakresie kompetencji społecznych, 43% określiło swoje kompetencje jako dobre. Średnia ocena studentów wyniosła 3,5 na pięciopunktowej skali. Wszyscy studenci stwierdzili, że kompetencje społeczne są ważne dla pełnienia społecznych i zawodowych ról. Jako najistotniejszą wskazywano efektywną komunikację interpersonalną (74%), w następnej kolejności umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych (71%) oraz wysoką sprawność w zarządzaniu pracą własną i grupy (70%). Mimo to w trakcie studiów badani chcieli najczęściej pracować nad umiejętnością wystąpień publicznych (47%). Na kolejnych miejscach znalazły się: zdolności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (44%) i kompetencje w obszarze komunikacji (35%).

Autorskie słowa kluczowe: uczelnie techniczne, Krajowe Ramy Kwalifikacji, kompetencje społeczne
Author's Keywords: National Qualifications Framework, social competence
Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, studia wyższe, szkoła wyższa, student, inżynieria
TESE descriptors: social competences, higher education course, higher education, student, engineering
Publikacje:
  • Nieroba, E., Bińkowska, A., Zawłocki, I. i Niewiadomski, K.I. (2013). Kształtowanie kompetencji społecznych w procesie kształcenia inżynierów. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 173-179.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"