Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie danych mogących wspomóc przygotowanie strategii wdrożenia treningu uczenia kompetencji społecznych. Problemy badawcze dotyczyły trzech obszarów: przedsiębiorców, szkoły (nauczycieli i dyrektorów) oraz uczniów; sformułowano m.in. następujące pytania: Jakie są oczekiwania przedsiębiorców wobec przyszłych pracowników? Jak wygląda proces rekrutacji? Jaka jest opinia na temat szkół zawodowych i techników? Jakie jest doświadczenie zawodowe nauczycieli? Czy pracowali poza systemem edukacji? Dlaczego pracują jako nauczyciele? Jakie są motywacje związane z uczeniem się? Kiedy może się rozpocząć proces nabywania kompetencji? Jaki jest poziom umiejętności społecznych wśród uczniów? Do zebrania materiału badawczego posłużono się zróżnicowanymi technikami w zależności od poszczególnych grup. W przypadku nauczycieli i przedsiębiorców zastosowano wywiad kwestionariuszowy, natomiast w przypadku uczniów – technikę audytoryjną. Badaniem objęto po pięć szkół z Ostrołęki, Radomia, Płocka, Warszawy oraz okolic tych miast (w każdej z lokalizacji dwie ze szkół znajdowały się poza terenem głównych ośrodków miejskich). Wśród najczęstszych oczekiwań pracodawców wobec przyszłych pracowników znalazły się „tradycyjne” kompetencje społeczne (tzn. zdyscyplinowanie, punktualność, uczciwość, lojalność itp.) oraz kompetencje związane z gospodarką opartą na wiedzy. Uzyskany materiał ujawnił również, że zdaniem pracodawców najlepszym narzędziem rekrutacyjnym jest intuicja i wiedza o potrzebach rynku, którą dysponuje pracodawca. Wśród opinii na temat techników i szkół zawodowych przeważały stereotypowe poglądy m.in. o braku rozwijania samodzielności i kreatywności ucznia w tego rodzaju szkołach oraz o uczeniu w nich przestarzałych technologii, nieprzydatnych na rynku pracy. Na podstawie odpowiedzi nauczycieli wykazano, że 40% z nich prowadziło aktywność zawodową poza nauką w szkole (najczęściej były to szkolenia oraz udzielanie korepetycji). Zwrócono również uwagę, że co czwarty badany deklarował podejmowanie pracy w przemyśle lub prowadzenie działalności gospodarczej. Odpowiedzi uczniów pozwoliły stwierdzić, że postrzegają siebie jako osoby chętnie pomagające innym oraz zdolne do krytycznego myślenia. Zapytani o potrzebę uczestniczenia w zajęciach dotyczących kompetencji społecznych, w przeważającej większości wyrazili pozytywną opinię na temat tego rodzaju zajęć (70-80%). |