BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie kompetencji społecznych w obecnym systemie edukacji zawodowej oraz ich znaczenie dla funkcjonowania młodych ludzi na rynku pracy
Projekt badawczy:
  • Myśleć, pracować, współpracować. Kompetencje społeczne na rynku pracy
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Jarosław Chojecki, Wojciech Pieniążek
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie danych mogących wspomóc przygotowanie strategii wdrożenia treningu uczenia kompetencji społecznych. Problemy badawcze dotyczyły trzech obszarów: przedsiębiorców, szkoły (nauczycieli i dyrektorów) oraz uczniów; sformułowano m.in. następujące pytania: Jakie są oczekiwania przedsiębiorców wobec przyszłych pracowników? Jak wygląda proces rekrutacji? Jaka jest opinia na temat szkół zawodowych i techników? Jakie jest doświadczenie zawodowe nauczycieli? Czy pracowali poza systemem edukacji? Dlaczego pracują jako nauczyciele? Jakie są motywacje związane z uczeniem się? Kiedy może się rozpocząć proces nabywania kompetencji? Jaki jest poziom umiejętności społecznych wśród uczniów? Do zebrania materiału badawczego posłużono się zróżnicowanymi technikami w zależności od poszczególnych grup. W przypadku nauczycieli i przedsiębiorców zastosowano wywiad kwestionariuszowy, natomiast w przypadku uczniów – technikę audytoryjną. Badaniem objęto po pięć szkół z Ostrołęki, Radomia, Płocka, Warszawy oraz okolic tych miast (w każdej z lokalizacji dwie ze szkół znajdowały się poza terenem głównych ośrodków miejskich). Wśród najczęstszych oczekiwań pracodawców wobec przyszłych pracowników znalazły się „tradycyjne” kompetencje społeczne (tzn. zdyscyplinowanie, punktualność, uczciwość, lojalność itp.) oraz kompetencje związane z gospodarką opartą na wiedzy. Uzyskany materiał ujawnił również, że zdaniem pracodawców najlepszym narzędziem rekrutacyjnym jest intuicja i wiedza o potrzebach rynku, którą dysponuje pracodawca. Wśród opinii na temat techników i szkół zawodowych przeważały stereotypowe poglądy m.in. o braku rozwijania samodzielności i kreatywności ucznia w tego rodzaju szkołach oraz o uczeniu w nich przestarzałych technologii, nieprzydatnych na rynku pracy. Na podstawie odpowiedzi nauczycieli wykazano, że 40% z nich prowadziło aktywność zawodową poza nauką w szkole (najczęściej były to szkolenia oraz udzielanie korepetycji). Zwrócono również uwagę, że co czwarty badany deklarował podejmowanie pracy w przemyśle lub prowadzenie działalności gospodarczej. Odpowiedzi uczniów pozwoliły stwierdzić, że postrzegają siebie jako osoby chętnie pomagające innym oraz zdolne do krytycznego myślenia. Zapytani o potrzebę uczestniczenia w zajęciach dotyczących kompetencji społecznych, w przeważającej większości wyrazili pozytywną opinię na temat tego rodzaju zajęć (70-80%).

Deskryptory TESE: rynek pracy, kompetencje społeczne, edukacja, program nauczania, szkoła średnia o profilu zawodowym, kwalifikacje zawodowe
TESE descriptors: labour market, social competences, education, curriculum, vocational school, vocational qualification
Publikacje:
  • Chojecki, J. i Pieniążek, W. (2011). Kształtowanie kompetencji społecznych w obecnym systemie edukacji zawodowej oraz ich znaczenie dla funkcjonowania młodych ludzi na rynku pracy – raport z badań Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Meritum, 1, 12-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"