BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wewnątrzrodzinne uwarunkowania czynności karania dorastających dzieci
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Jerzy Herberger
Abstrakt:

Celem badania było określenie, czy reprezentanci poszczególnych typów rodzin (typologia Constantine’a) różnią się stosunkiem poznawczym i działaniowym do czynności karania i czego dotyczą te różnice; czy ojcowie i matki różnią się sposobami karania, częstością i intensywnością kar w wychowaniu; czy rodzice wykazują zróżnicowanie poznawcze i działaniowe w czynnościach karania w zależności od płci dziecka; czy czynności karania przebiegają odmiennie w zależności od heterogeniczności vs homogeniczności diad wychowawczych oraz płci obojga partnerów. Badaniem objęto 80 rodziców (44 ojców, 36 matek; wyselekcjonowanych spośród 183 osób) uczniów klas ósmych szkół podstawowych i pierwszej klasy szkoły ponadpodstawowej. W etapie selekcji zastosowano kwestionariusz typów rodzin, w etapie właściwym rozmowę psychologiczną. Wyniki wykazały, że typ rodziny, płeć karanego, płeć karzącego, rodzaj diady interpersonalnej wywierały wpływ na zróżnicowanie przebiegu i charakter czynności karania. Pogląd o konieczności stosowania kar w wychowaniu wyrażali częściej ojcowie; dotyczył on bardziej synów niż córek; był typowy dla osób z rodzin zamkniętych i synchronicznych. Najczęściej wymienianym powodem była konieczność utrzymania dyscypliny; najczęściej stosowano kary fizyczne. Czynności karania były powszechniejsze niż pogląd o konieczności ich stosowania (przewaga rygoryzmu działaniowego nad poznawczym, część rodziców kieruje się przesłankami sytuacyjnymi i bieżącymi nastawieniami emocjonalnymi). Częściej karani byli synowie; rozbieżność między przekonaniami i karami dotyczyła w większym stopniu córek (cechowała rodziców z rodzin zmiennych i otwartych). Najczęściej kary stosowali rodzice z rodzin zamkniętych, najrzadziej z synchronicznych. Ojcowie karali synów ze znaczną częstotliwością, matki sporadycznie. Matki posługiwały się w stosunku do obojga dzieci karami pośrednimi. Rodzice wykazywali większy liberalizm wobec dzieci płci przeciwnej (m.in. rezygnacja z kar słusznych); najczęściej karali za zakłócanie spokoju i inicjowanie konfliktów (córki; w rodzinach zmiennych), złe wyniki w nauce (ojcowie wobec synów), unikanie obowiązków domowych (w rodzinach zamkniętych). Rezygnacja z kary częściej miała miejsce w przypadku matek niż ojców, dotyczyła rodzin zmiennych i otwartych oraz diad heterogenicznych. Dylematy związane ze słusznością kar przeżywali ojcowie wobec synów oraz ogólnie rodzice w diadach homogenicznych (związek ze stwierdzoną większą skłonnością kar w tych przypadkach), częściej występowały w rodzinach otwartych i zmiennych.

Deskryptory TESE: rodzina, relacja rodzice – dziecko, rodzice, dziecko, sankcja
TESE descriptors: family, parent-child relation, parents, child, sanction
Publikacje:
  • Herberger, J. (1996). Wewnątrzrodzinne uwarunkowania czynności karania dorastających dzieci. Edukacja, 1, 44-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"