Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy wpływu czynników środowiskowych na planowanie kariery szkolnej i zawodowej przez młodzież uznawaną za wybitnie zdolną. Próbę badawczą stanowiło 80 uczniów wskazanych przez nauczycieli. Wybór pedagogów zweryfikowano za pomocą Baterii testów APIS – P (dla nauczycieli wskaźnikiem kwalifikacji uczniów do grupy uzdolnionych były osiągnięcia szkolne). Rodziny uczestników badania były w 93,7% rodzinami pełnymi (38% ankietowanych było jedynakami lub dziećmi pierworodnymi). 48,8% rodziców dzieci wybitnie zdolnych legitymowało się wykształceniem wyższym, 41,3% średnim, a zawodowym – 10,3%. Średnia wieku matek wyniosła 41,2 roku, ojców – 42,6. W 75% rodzin posługiwano się językiem literackim (brak dbałości o język odnotowano w 10% rodzin). Wykazano również, że 25% rodziców systematycznie czytało książki, 68% – czasopisma, 97,5% – prasę codzienną. Uzyskany materiał ujawnił ponadto, że 72% uczniów traktowało środki masowego przekazu jako rozrywkę, 62,5% czerpało z nich wiedzę na temat bieżących wydarzeń z kraju i ze świata, 29% śledziło postęp nauki i techniki, 19% poznawało ciekawe zawody. Do szczególnie cenionych zawodów zgodnie z odpowiedziami rodziców zaliczono lekarzy (88,7%), nauczycieli (81,5%), prawników (78,7%), architektów (35%), naukowców (30%) oraz policjantów (28%). Według badanych matek i ojców najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze zawodu i szkoły były zdolności dziecka (86,2%), zdrowie (85%), cechy charakteru (82,5%), aspiracje (76,5%) oraz zapotrzebowanie na rynku pracy (66,2%). |