BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wewnątrzrodzinne uwarunkowania wyboru zawodu i szkoły uczniów postrzeganych przez nauczycieli jako wybitnie zdolnych
Data: 1999
Badacz: Henryk Pielka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy wpływu czynników środowiskowych na planowanie kariery szkolnej i zawodowej przez młodzież uznawaną za wybitnie zdolną. Próbę badawczą stanowiło 80 uczniów wskazanych przez nauczycieli. Wybór pedagogów zweryfikowano za pomocą Baterii testów APIS – P (dla nauczycieli wskaźnikiem kwalifikacji uczniów do grupy uzdolnionych były osiągnięcia szkolne). Rodziny uczestników badania były w 93,7% rodzinami pełnymi (38% ankietowanych było jedynakami lub dziećmi pierworodnymi). 48,8% rodziców dzieci wybitnie zdolnych legitymowało się wykształceniem wyższym, 41,3% średnim, a zawodowym – 10,3%. Średnia wieku matek wyniosła 41,2 roku, ojców – 42,6. W 75% rodzin posługiwano się językiem literackim (brak dbałości o język odnotowano w 10% rodzin). Wykazano również, że 25% rodziców systematycznie czytało książki, 68% – czasopisma, 97,5% – prasę codzienną. Uzyskany materiał ujawnił ponadto, że 72% uczniów traktowało środki masowego przekazu jako rozrywkę, 62,5% czerpało z nich wiedzę na temat bieżących wydarzeń z kraju i ze świata, 29% śledziło postęp nauki i techniki, 19% poznawało ciekawe zawody. Do szczególnie cenionych zawodów zgodnie z odpowiedziami rodziców zaliczono lekarzy (88,7%), nauczycieli (81,5%), prawników (78,7%), architektów (35%), naukowców (30%) oraz policjantów (28%). Według badanych matek i ojców najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze zawodu i szkoły były zdolności dziecka (86,2%), zdrowie (85%), cechy charakteru (82,5%), aspiracje (76,5%) oraz zapotrzebowanie na rynku pracy (66,2%).

Deskryptory TESE: kariera szkolna, kariera zawodowa, planowanie, relacja rodzice – dziecko, efekt uczenia się, rodzina, rodzice, uczeń, proces uczenia się, uczenie się, uzdolniony, inteligencja
TESE descriptors: school career, career, planning, parent-child relation, learning outcome, family, parents, pupil, learning process, learning, gifted, intelligence
Publikacje:
  • Pielka, H. (2001). Wewnątrzrodzinne uwarunkowania wyboru zawodu i szkoły uczniów postrzeganych przez nauczycieli jako wybitnie zdolnych. W: Z. Tyszka (red.), Rodzina w czasach szybkich przemian (s. 137-147). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"