BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli jako jedna z dróg wprowadzania zmian w szkolnictwie specjalnym
Data: 2010 – 2011
Badacz: Iwona Wendreńska
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę procesu wdrażania koncepcji Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli w szkolnictwie specjalnym. Badaniem objęto 128 nauczycieli oraz innych specjalistów zatrudnionych w placówkach kształcenia specjalnego z województw śląskiego, lubelskiego i mazowieckiego. WDN zaprojektowane było jako narzędzie umożliwiające systematyczne rozpoznawanie, nazywanie i rozwiązywanie wszelkich problemów na terenie placówki, eksperymentowanie z nowymi projektami, dzielenie się doświadczeniami w gronie pedagogicznym oraz upowszechnianie nowo nabytej wiedzy. Wyniki badania pozwoliły zidentyfikować mocne strony realizacji procesu WDN w placówkach kształcenia specjalnego: systematyczne rozpoznawanie aktualnych potrzeb nauczycieli w zakresie rozwoju zawodowego, zgodność tematyki szkoleń prowadzonych w ramach WDN z priorytetami kształcenia specjalnego, podwyższanie kompetencji pracowników, wymierne efekty szkoleń wprowadzonych w ramach WDN w wielu obszarach pracy nauczycieli. Wśród słabych stron zidentyfikowano następujące zjawiska: traktowanie WDN jako formy zewnętrznego przymusu do zwiększania aktywności nauczycieli, zbyt duży wpływ dyrekcji i zbyt mały wpływ nauczycieli na proces realizacji WDN, rozbieżność opinii nauczycieli w zakresie roli WDN w integracji działań pracowników w ramach zespołów zadaniowych oraz wypracowywania nowych rozwiązań problemów wychowawczych, dydaktycznych i organizacyjnych.

Author's Keywords: inner school teachers' training, change, the learning organization
Deskryptory TESE: kształcenie specjalne, nauczyciel kształcenia specjalnego, doskonalenie zawodowe nauczycieli, szkolnictwo specjalne, doskonalenie zawodowe w toku pracy
TESE descriptors: special needs education, SEN teacher, in-service teacher training, separate special education, in-service training
Publikacje:
  • Wendreńska, I. (2012). Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli jako jedna z dróg wprowadzania zmian w szkolnictwie specjalnym. Założenia a wyniki badań własnych. Chowanna, 2(39), 371-382.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"