Tytuł badania: |
Wewnętrzne funkcje placówek realizujących edukację integracyjną w świetle badań |
Data: |
marzec 2001 – kwiecień 2001 |
Badacz: |
Jarosław Bąbka |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie stanu realizacji zadań odpowiadających wyodrębnionym funkcjom placówek realizujących edukację integracyjną w rejonie centralno-zachodniej Polski. Badaniem objęto 47 przedszkoli i szkół wybranych w sposób celowy. Formuła badania nawiązywała do założeń „badania w działaniu” (action research). Wyniki badania nie ujawniły większych nieprawidłowości w wypełnianiu funkcji związanych z kształceniem integracyjnym. W dziesięciu placówkach odnotowano nieprawidłowości pod względem koncepcji integracji. Trzy palcówki nie były dostosowane do realizacji idei integracji pod względem architektonicznym. Sześć placówek posiadało nieodpowiednio zaaranżowane sale lekcyjne, cztery placówki nie były przygotowane do zapewnienia zajęć rehabilitacyjnych pod względem organizacji gabinetów specjalistycznych. W dwóch placówkach odnotowano nieprawidłowości w liczebności oddziałów, w jednej – liczebności dzieci niepełnosprawnych w grupach. W pięciu placówkach stwierdzono nieprawidłowości w zakresie opieki specjalistycznej. Wszystkie szkoły okazały się przygotowane pod względem kompetencji nauczycieli do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Stwierdzono ponadto, że placówki realizujące edukację integracyjną były znacznie lepiej przygotowane do przyjęcia dzieci niepełnosprawnych od placówek masowych. |
Deskryptory TESE: |
integracja społeczna, kształcenie integracyjne, placówka edukacyjna, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, warunki kształcenia |
TESE descriptors: |
social integration, inclusive education, educational institution, intellectual disability, disability, learning context |
Publikacje: |
- Bąbka, J. (2002). Wewnętrzne funkcje placówek realizujących edukację integracyjną w świetle badań. Edukacja, 2, 81-87.
|