BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wewnętrzne funkcje placówek realizujących edukację integracyjną w świetle badań
Data: marzec 2001 – kwiecień 2001
Badacz: Jarosław Bąbka
Abstrakt:

Celem badania było określenie stanu realizacji zadań odpowiadających wyodrębnionym funkcjom placówek realizujących edukację integracyjną w rejonie centralno-zachodniej Polski. Badaniem objęto 47 przedszkoli i szkół wybranych w sposób celowy. Formuła badania nawiązywała do założeń „badania w działaniu” (action research). Wyniki badania nie ujawniły większych nieprawidłowości w wypełnianiu funkcji związanych z kształceniem integracyjnym. W dziesięciu placówkach odnotowano nieprawidłowości pod względem koncepcji integracji. Trzy palcówki nie były dostosowane do realizacji idei integracji pod względem architektonicznym. Sześć placówek posiadało nieodpowiednio zaaranżowane sale lekcyjne, cztery placówki nie były przygotowane do zapewnienia zajęć rehabilitacyjnych pod względem organizacji gabinetów specjalistycznych. W dwóch placówkach odnotowano nieprawidłowości w liczebności oddziałów, w jednej – liczebności dzieci niepełnosprawnych w grupach. W pięciu placówkach stwierdzono nieprawidłowości w zakresie opieki specjalistycznej. Wszystkie szkoły okazały się przygotowane pod względem kompetencji nauczycieli do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Stwierdzono ponadto, że placówki realizujące edukację integracyjną były znacznie lepiej przygotowane do przyjęcia dzieci niepełnosprawnych od placówek masowych.

Deskryptory TESE: integracja społeczna, kształcenie integracyjne, placówka edukacyjna, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, warunki kształcenia
TESE descriptors: social integration, inclusive education, educational institution, intellectual disability, disability, learning context
Publikacje:
  • Bąbka, J. (2002). Wewnętrzne funkcje placówek realizujących edukację integracyjną w świetle badań. Edukacja, 2, 81-87.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"