BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia a statuty wybranych uczelni w Polsce
Projekt badawczy:
  • Internalizacja oraz podnoszenie kultury jakości kształcenia jako źródła reformy instytucjonalnej
pokaż badania
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 1 lipca 2009 – 31 stycznia 2011
Badacz: Barbara Ciżkowicz, Kazimierz Ciżkowicz, Wojciech Gulin, Katarzyna Marszałek, Aleksandra Mreła, Janusz Rulka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach badań ewaluacyjnych, realizowanych wśród studentów i absolwentów KPSW w celu stworzenia strategii w zakresie jakości i standardów kształcenia. Realizacja tego zadania będzie bazować na wypracowaniu procedur, w ramach których uczelnie mogą rozwijać się i monitorować skuteczność swoich systemów zapewnienia jakości. Celem badania była analiza statutów wybranych uczelni publicznych w Polsce pod kątem funkcjonowania wewnętrznych standardów zapewnienia jakości kształcenia. Badaniem objęto 11 uczelni publicznych (między innymi Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Politechnikę Warszawską, Politechnikę Wrocławską, Akademię Górniczo-Hutniczą, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Akademię Wychowania Fizycznego w Poznaniu) oraz pięć uczelni niepublicznych (między innymi Dolnośląską Wyższą Szkołę Służb Publicznych Asesor we Wrocławiu, Wyższą Szkołę Zarządzania i Administracji w Opolu, Wyższą Szkołę Zarządzania Nieruchomościami w Warszawie). W wyborze uczelni kierowano się ich renomą, miejscem głównej siedziby, liczbą studentów i profilami kształcenia, aby uzyskać jak największą różnorodność próby. W większości statutów uczelni publicznych i niepublicznych nie wprowadzono procedur polityki zapewnienia jakości kształcenia. Tylko w trzech przypadkach pojawił się zapis o funkcjonowaniu wewnętrznego systemu zapewniania jakości – były to Uniwersytet Warszawski, Politechnika Warszawska i Politechnika Wrocławska. W pozostałych przypadkach odnotowano zapisy stanowiące elementy systemu zapewniania jakości w postaci nadzoru nad dydaktyczną działalnością uczelni zapisanego w kompetencji rektora i nadzoru nad działalnością dydaktyczną wydziału zapisanego w kompetencji dziekana. Okresowe oceny planów studiów wydawały również senaty lub rady wydziału. Opisany stan rzeczy można było tłumaczyć momentem uchwalenia większości statutów (lata 2006-2007) i szybko zmieniającą się sytuacją prawną uczelni wyższych.

Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, standardy kształcenia, jakość kształcenia, ewaluacja, ewaluacja placówki edukacyjnej
TESE descriptors: student, higher education, learning standard, quality of education, evaluation, evaluation of an educational institution
Publikacje:
  • Mreła, A. (2011). Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia a statuty wybranych uczelni w Polsce. W: K. Ciżkowicz i K. Marszałek (red.), Ewaluacja jakości kształcenia. Rozstrzygnięcia, poszukiwania, pola badań (s. 39-50). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"