BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: WF z Klasą. Na przecięciu światów
Projekt badawczy:
  • WF z Klasą
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: październik 2014 – grudzień 2014
Badacz: Aleksandra Gołdys, Ola Jarosz, Marta Miszczanek, Justyna Nowak, Monika Probosz, Justyna Stachlewska, Paulina Swierczewska, Tomasz Szymański, Renata Włoch, Paweł Zembura
Abstrakt:

Badanie o charakterze ewaluacyjnym przeprowadzono w oparciu o metodologię ilościową i jakościową. Część ilościowa opierała się na technikce ankiety ewaluacyjnej z osobami, które wzięły udział w I i II edycji programu (1386 nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych). W części jakościowej przeprowadzono wywiady indywidualne i dyskusje grupowe. Dodatkowo posłużono się metodą dzienniczków obserwacyjnych. Analiza danych pokazała, że aktywność sportowa/fizyczna zaczynają być wśród uczniów zjawiskiem modnym. Zauważono, że w szkołach istnieje proces negatywnego etykietowania dzieci, które wykazują mniejszą niż pozostali aktywność. Szkolne lekcje wychowania fizycznego są postrzegane przez uczniów jako przedmiot mało przydatny w kontekście sukcesu edukacyjnego. Zdaniem uczniów, nauczyciele edukacji sportowej powinni stawiać konkretne wymagania uczniom oraz być bardziej zaangażowani w proces kształcenia. Badanie pokazało także skutki wprowadzenia do szkół programu "WF z Klasą". Były to m.in.: zmniejszenie liczby zwolnień z wychowania fizycznego, zwiększenie poziomu aktywności i zadowolenia z tych lekcji, włączenie nowych rodzajów aktywności ruchowej. Głównymi powodami, dla których szkoły zdecydowały się wziąć udział w programie "WF z Klasą" były: chęć poszerzenia wiedzy na temat prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego (nauczyciele: 34%, dyrektorzy: 13%), poszukiwanie inspiracji, nowych pomysłów na lekcje wychowania fizycznego (nauczyciele: 57%, dyrektorzy: 55%), chęć zwiększenia atrakcyjności tych lekcji (nauczyciele: 58%, dyrektorzy: 64%), chęć podkreślenia istoty wymienionych zajęć (nauczyciele: 40%, dyrektorzy: 30%). Wnioski z badania pokazały, że sport zaczyna mieć duże znaczenie w stylu życia dzieci i młodzieży.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, klasa, szkoła, edukacja, sprawność, uczeń
TESE descriptors: physical education, class, school, education, efficiency, pupil
Publikacje:
  • Włoch, R., Probosz, M. i Gołdys, A. (bdw.). WF z Klasą. Na przecięciu światów. Pobrane dnia 15.05.2015 z http://issuu.com/wfzklasa/docs/wf_raport_2014_wersja_cyfrowa
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"