Abstrakt: |
Badanie o charakterze ewaluacyjnym przeprowadzono w oparciu o metodologię ilościową i jakościową. Część ilościowa opierała się na technikce ankiety ewaluacyjnej z osobami, które wzięły udział w I i II edycji programu (1386 nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych). W części jakościowej przeprowadzono wywiady indywidualne i dyskusje grupowe. Dodatkowo posłużono się metodą dzienniczków obserwacyjnych. Analiza danych pokazała, że aktywność sportowa/fizyczna zaczynają być wśród uczniów zjawiskiem modnym. Zauważono, że w szkołach istnieje proces negatywnego etykietowania dzieci, które wykazują mniejszą niż pozostali aktywność. Szkolne lekcje wychowania fizycznego są postrzegane przez uczniów jako przedmiot mało przydatny w kontekście sukcesu edukacyjnego. Zdaniem uczniów, nauczyciele edukacji sportowej powinni stawiać konkretne wymagania uczniom oraz być bardziej zaangażowani w proces kształcenia. Badanie pokazało także skutki wprowadzenia do szkół programu "WF z Klasą". Były to m.in.: zmniejszenie liczby zwolnień z wychowania fizycznego, zwiększenie poziomu aktywności i zadowolenia z tych lekcji, włączenie nowych rodzajów aktywności ruchowej. Głównymi powodami, dla których szkoły zdecydowały się wziąć udział w programie "WF z Klasą" były: chęć poszerzenia wiedzy na temat prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego (nauczyciele: 34%, dyrektorzy: 13%), poszukiwanie inspiracji, nowych pomysłów na lekcje wychowania fizycznego (nauczyciele: 57%, dyrektorzy: 55%), chęć zwiększenia atrakcyjności tych lekcji (nauczyciele: 58%, dyrektorzy: 64%), chęć podkreślenia istoty wymienionych zajęć (nauczyciele: 40%, dyrektorzy: 30%). Wnioski z badania pokazały, że sport zaczyna mieć duże znaczenie w stylu życia dzieci i młodzieży. |