BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wgląd w przeżycia własne jako próba samopoznania i przezwyciężania trudności przez dorastającą młodzież o obniżonej sprawności umysłowej
Data: [1999]
Badacz: Elżbieta Minczakiewicz
Abstrakt:

Eksperymentem objęto 20 uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w jednym z krakowskich ośrodków szkolno-wychowawczych; w badanej populacji było 10 dziewczynek i 10 chłopców w wieku od 14 do 17 lat. Eksperyment polegał na treningu asertywności, wspomaganym focusingiem, dramą i terapią zabawy. Ponad 80% badanych pochodziło z rodzin robotniczych. W ramach eksperymentu odbyło się pięć sesji indywidualnych i pięć grupowych. Podczas każdego ze spotkań uczniowie mogli opowiedzieć o przeżywanych uczuciach, wyjaśnić ich istotę i znaczenie. Na podstawie Skali oszacowań do oceny funkcjonowania dziecka w rolach społecznych stwierdzono, że młodzież po udziale w eksperymencie wykazywała większą aktywność, zadowolenie, była śmielsza w kontaktach z dorosłymi, częściej zabierała głos i zgłaszała do pomocy. Wyniki końcowe eksperymentu wykazały, że młodzież ma nieco lepsze wyniki w nauce, częściej chodzi do szkoły, sumienniej wypełnia obowiązki szkolne. Polepszyły się stosunki uczniów z nauczycielem i aktywność poznawcza badanych. Na podstawie badania sformułowano następujące wnioski: uczniowie upośledzeni umysłowo czują się swobodnie i bezpiecznie, jeśli nie boją się krytyki i oceny ze strony wychowawców oraz nauczycieli; poczucie bezpieczeństwa badanej młodzieży było warunkowane znajomością zasad i tzw. umów społecznych, obowiązujących zarówno nauczycieli, jak i wychowawców; młodzież upośledzona odczuwa większą potrzebę kontaktów z innymi ludźmi, jeśli wcześniej odbywa szczerą rozmowę z wychowawcą; do pracy dydaktyczno-wychowawczej z młodzieżą upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim warto włączyć większą liczbę zajęć o charakterze twórczo-terapeutycznym.

Deskryptory TESE: socjalizacja, terapia, terapia zajęciowa, upośledzenie, relacja nauczyciel – uczeń, relacja dorosły – dziecko, wychowanie dziecka, młodzież
TESE descriptors: socialisation, therapy, occupational therapy, disability, teacher-student relation, adult-child relation, child rearing, youth
Publikacje:
  • Minczakiewicz, E. (1999). Wgląd w przeżycia własne jako próba samopoznania i przezwyciężania trudności przez dorastającą młodzież o obniżonej sprawności umysłowej. Opieka, Wychowanie, Terapia, 3, 28-33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"