BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Optymalne cechy nauczyciela akademickiego w percepcji studentów
Projekt badawczy:
  • Internalizacja oraz podnoszenie kultury jakości kształcenia jako źródła reformy instytucjonalnej
pokaż badania
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 1 lipca 2009 – 31 stycznia 2011
Badacz: Barbara Ciżkowicz, Kazimierz Ciżkowicz, Wojciech Gulin, Agnieszka Marszałek, Aleksandra Mreła, Janusz Rulka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach badań ewaluacyjnych, realizowanych wśród studentów i absolwentów KPSW. Miało ono na celu stworzenie strategii w zakresie jakości i standardów kształcenia. Realizacja tego zadania bazowała na wypracowaniu procedur, w ramach których uczelnie mogą rozwijać się i monitorować skuteczność swoich systemów zapewnienia jakości. Celem badania było określenie subiektywnego obrazu nauczyciela akademickiego w aspekcie realnym i obiektywnym w percepcji studentów. Objęto nim 64 osoby studiujące na niestacjonarnych studiach drugiego stopnia. Średni wiek badanych wyniósł 29 lat. Zastosowano test ACL (Adjective Check List) H.G. Gougha i A.B. Heilbruna (1983) w przekładzie Z. Płużek (1993). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w odbiorze studentów relacja między nauczycielem i studentem przebiegała jednostronnie (od nauczyciela ku studentowi) oraz miała charakter narzucony. Pozbawienie partnerstwa w tej relacji wywoływało w studentach nadmierny krytycyzm wobec nauczyciela i kazało się spodziewać zachowań konfrontacyjnych wobec siebie. Realny obraz nauczyciela akademickiego w odczuciu studentów okazał się zatem niekorzystny. Nauczyciel jawił się z tej perspektywy jako zakompleksiony i nieprzystępny. Idealny obraz nauczyciela wyrażał z kolei oczekiwania studentów, zgodnie z którymi nauczyciel akademicki powinien być przyjazny, bezpośredni w kontakcie i o wysokim poziomie kompetencji społecznych. Studenci oczekiwali relacji partnerskiej i obustronnej (możliwość przekazywania informacji zwrotnej).

Deskryptory TESE: jakość kształcenia, szkoła wyższa, student, ewaluacja, ewaluacja nauczycieli, standardy kształcenia
TESE descriptors: quality of education, higher education, student, evaluation, evaluation of teachers, learning standard
Publikacje:
  • Gulin, W. (2011). Optymalne cechy nauczyciela akademickiego w percepcji studentów. W: K. Ciżkowicz i K. Marszałek (red.), Ewaluacja jakości kształcenia. Rozstrzygnięcia, poszukiwania, pola badań (s. 77-92). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"