BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Własności psychometryczne narzędzi badań
Projekt badawczy:
  • Internalizacja oraz podnoszenie kultury jakości kształcenia jako źródła reformy instytucjonalnej
pokaż badania
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: czerwiec 2009 – listopad 2011
Badacz: Barbara Ciżkowicz, Kazimierz Ciżkowicz, Wojciech Gulin, Katarzyna Marszałek, Aleksandra Mreła, Janusz Rulka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach badań ewaluacyjnych, realizowanych wśród studentów i absolwentów KPSW. Miało ono na celu stworzenie strategii w zakresie jakości i standardów kształcenia. Realizacja tego zadania bazowała na wypracowaniu procedur, w ramach których uczelnie mogą rozwijać się i monitorować skuteczność swoich systemów zapewnienia jakości. Celem badania było przygotowanie narzędzia ewaluacji oraz przeprowadzenie ewaluacji wśród studentów i absolwentów KPSW. Zastosowano dwa kwestionariusze, w tym jeden składający się z 14 pozycji (do oceny wykładów) i drugi – z 12 pozycji (do oceny pozostałych typów zajęć). Studentów badano w trzech terminach (czerwiec 2008/2009, luty 2009/2010, czerwiec 2009/2010), absolwentów zaś w jednym (październik/listopad 2009/2010). Łącznie przebadano 2421 studentów studiów stacjonarnych (N = 643) i niestacjonarnych (N = 1778) z sześciu kierunków studiów oraz 1289 absolwentów z trzech kierunków studiów. Oszacowanie rzetelności kwestionariusza za pomocą różnych metod ujawniło bardzo wysoką rzetelność. Struktura kwestionariuszy jest jednoczynnikowa. Studenci, którzy rzadko uczęszczali na zajęcia oraz uzyskiwali niższe noty, słabiej oceniali jakość zajęć dydaktycznych. Ocena zajęć nie była różnicowana ze względu na tryb studiów. Czynnik subiektywny miał udział w ocenie zajęć.

Deskryptory TESE: jakość kształcenia, ewaluacja, student, szkoła wyższa, ewaluacja placówki edukacyjnej, standardy kształcenia, absolwent
TESE descriptors: quality of education, evaluation, student, higher education, evaluation of an educational institution, learning standard, school leaver
Publikacje:
  • Ciżkowicz, B. (2011). Własności psychometryczne narzędzi badań. W: K. Ciżkowicz i K. Marszałek (red.), Ewaluacja jakości kształcenia. Poszukiwania, pola badań, rozstrzygnięcia (s. 65-76). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"