BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Właściwości tożsamości młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Instytucja:
Data: kwiecień 2010 – styczeń 2011
Badacz: Małgorzata Rękosiewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy wymiarów tożsamości osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Weryfikacji poddano następujące hipotezy: osoby starsze (wyłaniająca się dorosłość) charakteryzuje niższy niż osoby młodsze (późna adolescencja) poziom eksploracji wszerz i w głąb i eksploracji ruminacyjnej oraz wyższy poziom obu wymiarów dotyczących zobowiązań; u osób starszych częściej niż u osób młodszych pojawia się status tożsamości osiągniętej. Próbę badawczą stanowiło 12 osób w wieku od 16 do 25 lat, które podzielono na dwie grupy: A – osoby w fazie późnej adolescencji (16-19 lat), B – osoby w fazie wyłaniającej się dorosłości (20-25 lat). Do zebrania materiału badawczego zastosowano autorski indywidualny wywiad pogłębiony, który skonstruowano na podstawie Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości Luyckxa. Przeprowadzone badanie pozwoliło częściowo potwierdzić postawione hipotezy badawcze. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że osoby młodsze i starsze różnią się pod względem natężenia poszczególnych wymiarów tożsamości. Hipoteza dotycząca wzrostu poziomu zobowiązań i zmniejszania się poziomu eksploracji wraz z wiekiem została potwierdzona tylko pod względem skal zobowiązania. Drugie założenie związane z różnicami w zakresie statusów tożsamości w badanych grupach potwierdzono za pomocą analizy skupień, którą przeprowadzono na wszystkich respondentach. Okazało się, że większość osób z grupy o tożsamości osiągniętej to osoby starsze.

Autorskie słowa kluczowe: niepełnosprawność intelektualna, eksploracja, późna adolescencja, status tożsamości, wyłaniająca się dorosłość, zobowiązanie
Author's Keywords: intellectual disability, exploration, late adolescence, identity status, emerging adulthood, commitment
Deskryptory TESE: osobowość, niepełnosprawność intelektualna, wiek, rozwój dziecka, młodzież
TESE descriptors: personality, intellectual disability, age, child development, youth
Publikacje:
  • Rękosiewicz, M. (2012). Właściwości tożsamości młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Studia Psychologiczne, 50, 49-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"