Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu ustalenia poziomu samooceny osób wkraczających w wiek dorosły pod względem spostrzegania własnej odrębności wobec rówieśników. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego Kwestionariusza Samowiedzy. Próbę badawczą stanowiło 58 osób w wieku od 19 do 22 lat. Respondenci byli studentami pierwszego roku Kolegium Nauczycielskiego we Włocławku (48 kobiet oraz 10 mężczyzn). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ankietowanych cechował wysoki poziom zarówno samooceny ogólnej, jak i samooceny w zakresie wyróżnionych sfer. Okazało się również, że zdaniem większości respondentów nie różnią się oni od rówieśników lub różnice te są względnie nieistotne. Na podstawie zgromadzonego materiału sformułowano wniosek, że osoby na przełomie późnej adolescencji i wczesnej dorosłości nie dostrzegają u siebie cech odróżniających je w zasadniczym stopniu od innych osób w tym samym wieku. Dodatkowo odnotowano, że badana grupa charakteryzowała się nie tylko wysoką samooceną w sferze umysłowej, społecznej i własnego działania, ale także znacznym optymizmem. |