BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Właściwości samowiedzy młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz młodzieży nieupośledzonej
Data: [2002]
Badacz: Piotr Krzywicki
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: H1) Badane grupy młodzieży ujawniają podobny poziom wyszczególnionych obszarów samowiedzy. H2) Młodzież upośledzona umysłowo w lekkim stopniu ujawnia specyficzny charakter samooceny – ocenia siebie jako mało podobną do innych. H3) Młodzież nieupośledzona umysłowo ujawnia niespecyficzny charakter samooceny – ocenia siebie jako podobną do innych. Do zebrania materiału wykorzystano Kwestionariusz Samowiedzy, który został wypełniony przez 80 osób w wieku od 15 do 19 lat. Wśród badanych znalazła się: A) młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (N = 40, w tym 20 dziewcząt oraz 20 chłopców) oraz B) młodzież w normie rozwojowej (N = 40, w tym 24 dziewczęta oraz 16 chłopców). Wszyscy respondenci uczęszczali do liceum ogólnokształcącego lub byli absolwentami liceum z Włocławka, Torunia, Lipna i innych miejscowości województwa kujawsko-pomorskiego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ankietowani z obu grup uzyskali średni poziom zarówno samooceny ogólnej, jak i samooceny w zakresie wyróżnionych sfer. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać przede wszystkim, że młodzież z lekkim upośledzeniem umysłowym wyraźnie odczuwała swoją odmienność, z kolei osoby w normie rozwojowej postrzegały siebie jako osoby typowe.

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, upośledzenie, młodzież, postawa, zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: people with disabilities, disability, youth, attitude, behaviour, social behaviour, social competences
Publikacje:
  • Krzywicki, P. (2003). Właściwości samowiedzy młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz młodzieży nieupośledzonej. Roczniki Psychologiczne, 6, 91-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"