BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Właściwości mowy dzieci ze środowiska wiejskiego
Data: [1996]
Badacz: Urszula Kalicińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie właściwości mowy dziewięciolatków tworzących zespól klasowy, pochodzących ze środowiska wiejskiego. Badaniem objęto 17 dzieci z klasy trzeciej w Szkolnym Punkcie Filialnym w jednej z małych wsi województwa opolskiego; większość pochodziła z rodzin rolniczych, 15 ojców i 12 matek miało wykształcenie podstawowe, dwóch ojców i dwie matki wykształcenie zawodowe, trzy matki – wykształcenie średnie. Podstawową metodą była analiza wypowiedzi dzieci zapisanych na taśmie magnetofonowej – opowiadanie treści obrazka przedstawiającego zimowy krajobraz, wypowiedź na temat Jak spędziłem święta Bożego Narodzenia i ferie zimowe; w analizie uwzględniono za H. Mystkowską trzy elementy: artykulację dźwięków mowy, płynność wypowiedzi, wyrazistość wypowiedzi. U 10 dzieci stwierdzono dobitną, prawidłową artykulację dźwięków, u pięciu prawidłową, ale niedobitną; wymowę dwojga oceniono jako nieustaloną; nie było dzieci z wadami wymowy. Zaobserwowano częste braki płynności w wypowiedziach. 11 dzieci stosowało różnego rodzaju wtręty; u sześciorga występowały wtręty samogłoskowe, spółgłoskowe i sylabiczne; ponadto występowały słowa niezwiązane z tokiem wypowiedzi, niedokończone słowa i zdania. U żadnego dziecka nie występowało stale jąkanie i zacinanie się, u dwojga występowało dosyć często, u pozostałych sporadycznie. Pauzy pojawiały się dosyć często, głównie nie niszczyły płynności wypowiedzi; pauzy niszczące występowały u pięciorga dzieci; pauzy niszczące wypowiedź wiązały się często z wtrętami, powtórzeniami, zacinaniem się i jąkaniem. Niewiele spośród dzieci mówiło wyraziście; czworo mówiło bardzo dobrze, dziewięcioro dostatecznie wyraziście, czworo monotonnie. Dzieci mówiące bardzo dobrze mówiły dobitnie, zmieniały ton i siłę głosu, właściwie stosowały pauzy, tempo ich wypowiedzi było dość szybkie. Dzieci mówiące dostatecznie zacinały się, jąkały i stosowały wtręty, tempo wypowiedzi było zbyt wolne lub zbyt szybkie, stosowały częste pauzy zniekształcające tok wypowiedzi, wymowa była niedobitna. Dzieci mówiące monotonnie zbyt często zacinały się, stosowały pauzy, zbyt wolne tempo, nie zmieniały siły głosu i tonu, akcent zdaniowy był u nich bardzo słaby. Stwierdzono, że powodem właściwości mowy badanych dzieci mogło być niskie wykształcenie rodziców.

Deskryptory TESE: obszar wiejski, dziecko, uczeń, polski, język, logopedia, kompetencje językowe, umiejętność mówienia, komunikacja werbalna, szkoła podstawowa
TESE descriptors: rural area, child, pupil, Polish, language, speech therapy, language skills, oral skills, verbal communication, primary school
Publikacje:
  • Kalicińska, U. (1997). Właściwości mowy dzieci ze środowiska wiejskiego. Życie Szkoły, 2, 71-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"