Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom rozwoju kompetencji językowej u uczniów niedosłyszących i w pełni słyszących? Jaki jest poziom rozwoju kompetencji komunikacyjnej u uczniów niedosłyszących i w pełni słyszących? Do zebrania materiału badawczego posłużono się próbami językowymi o charakterze psycholingwistycznym i logopedycznym. Dodatkowo przeprowadzono wywiady z uczniami, dyrektorami szkół, nauczycielami, logopedami oraz pedagogami szkolnymi. W badaniu zastosowano również analizę dokumentów szkolnych. Badaniem objęto 66 uczniów uczęszczających do dwóch bydgoskich szkół integracyjnych. Respondentów podzielno na dwie grupy: Gr A – uczniowie z uszkodzonym słuchem (N = 32), Gr B – uczniowie w pełni słyszący (N = 34). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie z uszkodzonym słuchem mieli znacznie niższy poziom rozwoju kompetencji językowej i komunikacyjnej niż uczniowie słyszący. Wykazano, że kompetencja językowa osób z niedosłuchem znajdowała się na poziomie znacznie niższym niż ich kompetencja komunikacyjna. Na podstawie zgromadzonego materiału okazało się również, że respondenci z uszkodzonym słuchem rozumieli mowę tym lepiej, im w tekście mniej było pojęć o niższym stopniu konkretności oraz zdań złożonych. |