BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Właściwości kompetencji językowej i komunikacyjnej uczniów z uszkodzonym słuchem oraz słyszących uczących się w systemie integracyjnym
Instytucja:
Data: styczeń 2000 – marzec 2000
Badacz: Zofia Dysarz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom rozwoju kompetencji językowej u uczniów niedosłyszących i w pełni słyszących? Jaki jest poziom rozwoju kompetencji komunikacyjnej u uczniów niedosłyszących i w pełni słyszących? Do zebrania materiału badawczego posłużono się próbami językowymi o charakterze psycholingwistycznym i logopedycznym. Dodatkowo przeprowadzono wywiady z uczniami, dyrektorami szkół, nauczycielami, logopedami oraz pedagogami szkolnymi. W badaniu zastosowano również analizę dokumentów szkolnych. Badaniem objęto 66 uczniów uczęszczających do dwóch bydgoskich szkół integracyjnych. Respondentów podzielno na dwie grupy: Gr A – uczniowie z uszkodzonym słuchem (N = 32), Gr B – uczniowie w pełni słyszący (N = 34). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie z uszkodzonym słuchem mieli znacznie niższy poziom rozwoju kompetencji językowej i komunikacyjnej niż uczniowie słyszący. Wykazano, że kompetencja językowa osób z niedosłuchem znajdowała się na poziomie znacznie niższym niż ich kompetencja komunikacyjna. Na podstawie zgromadzonego materiału okazało się również, że respondenci z uszkodzonym słuchem rozumieli mowę tym lepiej, im w tekście mniej było pojęć o niższym stopniu konkretności oraz zdań złożonych.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, umiejętności komunikowania się, upośledzenie słuchu, uczeń, kształcenie integracyjne
TESE descriptors: language skills, communicative competences, hearing impairment, pupil, inclusive education
Publikacje:
  • Dysarz, Z. (2001). Właściwości kompetencji językowej i komunikacyjnej uczniów z uszkodzonym słuchem oraz słyszących uczących się w systemie integracyjnym. Psychologia Rozwojowa, 1-2, 171-182.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"