Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja modelu podręcznika techniki-informatyki w kontekście rozwoju wyobraźni technicznej uczniów. Badaniem objęto 25 uczniów czterech równoległych klas szóstych szkół podstawowych w Rzeszowie i Sędziszowie (po dwie klasy w każdej szkole). Zastosowano metodę ilościowo-jakościową z wykorzystaniem podręczników i zeszytów ćwiczeń (Furmanek, Walat, 2003; Furmanek, Walat, 2002) oraz testu własnej konstrukcji składającego się z 20 zadań, którego celem było określenie wybranych cech poszczególnych rodzajów wyobraźni technicznej: przestrzennej, kinetycznej i operacyjnej. W każdej szkole w jednej z klas prowadzono zajęcia z wykorzystaniem podręczników eksperymentalnych, w drugiej zaś nauczyciele korzystali tylko z własnych materiałów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić związek pomiędzy rozwojem wyobraźni technicznej uczniów a włączeniem do procesu dydaktycznego eksperymentalnych podręczników szkolnych. Stwierdzono również, że zadania i przykłady wymagające od uczniów myślowego „manipulowania” kształtem, wielkością, położeniem i lokalizacją przedmiotów, a także odzwierciedlenia ruchów prostych i złożonych oraz operacji technologicznych umożliwiały dynamiczny rozwój wyobraźni technicznej uczniów. |