BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Weryfikacja modelu podręcznika techniki-informatyki w kontekście rozwoju wyobraźni technicznej uczniów
Instytucja:
Data: czerwiec 2006
Badacz: Wojciech Walat
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja modelu podręcznika techniki-informatyki w kontekście rozwoju wyobraźni technicznej uczniów. Badaniem objęto 25 uczniów czterech równoległych klas szóstych szkół podstawowych w Rzeszowie i Sędziszowie (po dwie klasy w każdej szkole). Zastosowano metodę ilościowo-jakościową z wykorzystaniem podręczników i zeszytów ćwiczeń (Furmanek, Walat, 2003; Furmanek, Walat, 2002) oraz testu własnej konstrukcji składającego się z 20 zadań, którego celem było określenie wybranych cech poszczególnych rodzajów wyobraźni technicznej: przestrzennej, kinetycznej i operacyjnej. W każdej szkole w jednej z klas prowadzono zajęcia z wykorzystaniem podręczników eksperymentalnych, w drugiej zaś nauczyciele korzystali tylko z własnych materiałów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić związek pomiędzy rozwojem wyobraźni technicznej uczniów a włączeniem do procesu dydaktycznego eksperymentalnych podręczników szkolnych. Stwierdzono również, że zadania i przykłady wymagające od uczniów myślowego „manipulowania” kształtem, wielkością, położeniem i lokalizacją przedmiotów, a także odzwierciedlenia ruchów prostych i złożonych oraz operacji technologicznych umożliwiały dynamiczny rozwój wyobraźni technicznej uczniów.

Deskryptory TESE: podręcznik, technika, informatyka, szkoła podstawowa, uczeń
TESE descriptors: textbook, technology, computer science, primary school, pupil
Publikacje:
  • Walat, W. (2009). Weryfikacja modelu podręcznika techniki-informatyki w kontekście rozwoju wyobraźni technicznej uczniów. Edukacja – Technika – Informatyka, 11, 192-206.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"